LIITY JÄSENEKSI

Fill out my online form.

ANNA PALAUTETTA

Fill out my online form.
Kyykky tangolla

Miksi en pääse kyykkyyn?

”Lantion levyinen haara, polvet ja varpaat suoraan eteenpäin, polvikulma 90 asteen kulmaan ja selkä suorana.” Näin olemme tottuneet kyykkäämään. Vaikka tässä ohjeistukessa on hyvinkin paljon ideaa ja on turvallinen tapa kyykätä, voidaan tekniikkaa viedä pidemmälle samalla optimoiden voimantuottokyky ja edelleen tehden se turvallisesti.

Olemme kaikki rakenteeltamme erilaisia – ja niin myös lantiomme. Jos ajatellaan vain luisia rakenteita, määrää lonkkamaljan suunta suhteessa reisiluun päähän ja kaulaan liikeradan.  Tämän vuoksi jokaisella on myös yksilöllinen jalkojen asento optimaalisessa kyykkyasennossa. Itse olen havainnut yleisimmäksi sopivaksi asennoksi hieman lantiota leveämmän asennon, jossa polvet ja varpaat kääntyvät aavistuksen ulkokiertoon. 

Tosiasia on kuitenkin se, että ympäröivät kudokset (ligamentit, nivelkapseli ja lihakset) lihasepätasapainon vallitessa ovat joistain paikoista niin kiristyneet, ettei kyykky onnistu oikeasta haarasta riippumatta. Yleisin ongelma on takaketjun kireys – pohkeita kiristää, lantio kiertyy alle ja alaselkä pyöristyy. Myös nilkan alentunut liikkuvuus ja kiristyneet lonkankoukistajat vaikeuttavat kyykyn suorittamista. Tangon ollessa harteilla rintarangan ja olkapäiden liikkuvuusongelmat rajoittavat edellä mainittujen lisäksi. Ongelma ei siis välttämättä ole voiman puute, vaan yksinkertaisesti liikkuvuusongelma. Perinteiset venyttelyt ovat ihan hyviä, mutta parhaita tuloksia saa aikaan aktiivisilla liikkuvuusharjoitteilla. Äärimmäisen tärkeää on myös vain olla kyykyssä.

 

Kyykky tangolla

Kyykky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kyykky on koko kroppaa harjoittava liike. Kyykyn voi kuitenkin suorittaa niin, etteivät kaikki lihakset aktivoidu. Kyseessä on ns. uinuvat pakarat, jolloin kyykky tehdään lähestulkoon reisien etuosilla ja selän ojennuksella. Tämän päivän ihminen on kovin inaktiivinen ja vielä istuu suurimman osan päivästä, jolloin pakaran lihaksiston hermotus vaimenee ja lihaksisto surkastuu. Optimaalisessa kyykyssä takapuoli painuu polvitason alapuolelle, josta ylöspääsemiseksi vaaditaan hyvää lonkan ojentajien voimaa. Pakaran lihakset lisäksi kierävät reisiluuta ulkokiertoon, jonka ansiosta polvet suuntautuvat varpaiden kanssa samaan suuntaan eivätkä pääse liukumaan pihtiin ja näin ehkäistään polviongelmia. 

Niin kuin aikaisemmin totesin kyykky on koko kroppaa harjoittava liike. Kyykyn koko liikerataa rajoittava tekijä voi olla myös keskivartalon lihaksiston voiman ja hallinnan puute. Kyykyssä selän tulisi olla suorana, mutta myös PYSTYSSÄ. Koko selkärangan tulisi säilyttää neutraali asentonsa (loiva S sivulta katsottuna), vaikka mennäänkin kyykkyyn. Keskivartalon syvät lihakset suojelevat selkärankaa tukemalla sitä siihen kohdistuessa ulkoisia voimia. Keskivartalon voiman ja hallinnan puutteen lisäksi liikkuvuus on hyvin olennaista rangan asennon säilyttämisessä.

Kyykky oikein

luonnollinen selänkaari ”s”

Kyykky väärin

Väärä selän asento

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kyykky on yksi terveen ihmisen luonnollisimmista perusliikkeistä. Kyykky on kuitenkin hyvin kompleksi liike, joka vaatii hyvää liikkuvuutta, voimaa ja hallintaa koko kropasta, ja siksi vaatii tarkkaa teknistä harjoittelua. Jos koet kyykkäämisen ongelmaksi ja haluat vinkkejä tekniikkan, voiman ja/tai liikkuvuuden parantamiseen, me Personal Trainerit autamme mielelämme!

Piditkö artikkelista?

Äänet:284 (from 295 votes)



Jaa artikkeli

Asta Vilenius

fysioterapeutti, ryhmäliikuntaohjaaja, Personal Trainer ja X-Method Personal Trainer

Koulutukseltani olen fysioterapeutti sekä liikunnanohjaaja AMK. Töissä liikunta-alalla vuodesta 2007. Intohimona Crossfit.
Lue lisää kirjoittajan Asta Vilenius artikkeleita »

© 2013 Forever Kuntoklubi. Kaikki oikeudet pidätetään.Tietosuoja