Mitä rasvaprosentti kertoo?

Rasvaprosentti mittaa prosentuaalisen osuuden ihmisen painosta, joka on rasvaa.

Tarkoittaako rasvaprosentti samaa kuin painoindeksi?

Ei, painoindeksi ei ole synonyymi rasvaprosentille. Painoindeksi ja rasvaprosentti mittaavat eri asioita. Näistä kahdesta painoindeksi ei ota huomioon rasvan määrää kehossa. Painoindeksi lasketaan vain pituuden, iän, sukupuolen ja painon perusteella (riippuen laskentatavasta). Tässä mielessä rasvaprosentti antaa enemmän tietoa ihmisen lihavuudesta, sillä painoindeksi ei erottele rasvan ja esimerkiksi lihaksen määrää kehossa. Painoindeksi ja rasvaprosentti, samoin kuten myös vaa’alla mitattu paino, voivat olla yleisenä ohjenuorana lihavuuden mittaamisessa.

Mikä on normaali rasvaprosentti?

Rasvaprosentista ei olla annettu samanlaista suositusta kuin painoindeksistä. Kuitenkin lihavuus tutkijoiden mukaan suositeltava prosentti naisille olisi välillä 25-33% ja miehille 13-21 % välillä.1

Miksi rasvaprosentti on tärkeä tietää?

Rasvaprosentin tietäminen kertoo enemmän terveydestäsi kuin painoindeksi. Myös laihalla voi olla liian korkea rasvaprosentti, ja lihavalla puolestaan normaali rasvaprosentti. Kun tiedät oman rasvaprosenttisi, voit arvioida paremmin tarvitseeko sinun muuttaa ruokavaliotasi tai liikuntatottumuksiasi – vai ehkä molempia. Haluatko tehdä muutoksen ja onnistua? Meidän ammattilaisemme auttavat sinua onnistumaan: varaa aika personal trainerille ja ravintovalmennukseen.

Kuntoile 3 päivää 0 €

Kokeile kuntosalia ja ryhmäliikuntaa veloituksetta.

Haluan tutustua »

Milloin rasvaprosentti on liian korkea?

Ensiksi kannattaa miettiä, milloin rasvaprosentista on syytä huolestua. Esimerkiksi naisilla ja jo iäkkäämmillä ihmisillä on luonnostaan korkeampi rasvaprosentti. Kehonkoostumusmittauksen avulla nähdään myös onko rasva viskeraalista rasvaa eli sisäelimien ympärille pakkautunutta. Jos olet ylipainoinen, etkä harrasta liikuntaa, rasvaprosenttisi on todennäköisesti liian korkea.

Voiko rasvaprosentti olla liian alhainen?

Kyllä. Esimerkiksi naisilla liian alhainen rasvaprosentti vaikuttaa negatiivisesti hormonitoimintaan. Liian alhaisen rasvaprosentin tavoittelu ei ole terveellistä, eikä tavallisen kuntoilijan kannata tavoitella normaalia alhaisempaa rasvaprosenttia. Tarpeeksi korkeaa rasvaprosenttia tarvitaan ruumiinlämmön ylläpitämiseen, nivelten ja sisäelinten suojaamiseen.2

Millainen rasvaprosenttimittaus on luotettava?

Kotona tehtävät rasvaprosenttimittaukset antavat vaihtelevia tuloksia. Rasvaprosenttia ei kannata mitata vain kotona, jos haluat tietää tarkemmat arvot.

Lähteet

1YLE. Mikä on hyvä rasvaprosentti?
2HUR Labs Oy

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit
image description

Tutustu saliin ja ryhmäliikuntaan ilmaiseksi

Kokeile kuntosalia ja ryhmäliikuntaa kolme päivää veloituksetta. Yhteydenotto ei sido sinua mihinkään.

Nimi
Etunimi:
Sukunimi:

Puhelin

Sähköposti

Kyllä, haluan hyvinvointivinkkejä ja tietoja tarjouksista sähköpostitse. Viestejä noin yksi viikossa, uutiskirjeet voi perua milloin tahansa.

Keskus

Haluatko tutustua LITE-saliin (FIT1 tai Tampere)? Tutustu tästä.