Pituuseroista johtuen yksittäisen ihmisen paino ei välttämättä kerro paljoakaan. Tämän takia käytetään painoindeksiä, jotta voidaan määritellä, milloin ollaan normaalipainon rajoissa ja milloin kyse on ylipainosta. Painoindeksi tunnetaan myös englanninkielisellä lyhenteellä BMI (body mass index). Tätä lyhennettä voit nähdä esimerkiksi erilaisissa vaaoissa tai mittauslaitteissa, jotka kertovat myös painoindeksin.

Painoindeksilaskuri

senttimetreinä
kilogrammoina

 

Sairaalloinen alipaino 0 – 14,9
Merkittävä alipaino 15 – 17,9
Lievä alipaino 18 – 18,9
Normaali paino 19 – 24,9
Lievä ylipaino 25,0 – 29,9
Merkittävä ylipaino 30,0 – 34,9
Vaikea ylipaino 35,0 – 39,9
Sairaalloinen ylipaino 40,0 tai enemmän

Mitä painoindeksistä voi päätellä ja mitä se ei kerro?

Painoindeksi kertoo melko luotettavasti siitä, onko kehossa liikaa rasvaa. Sokeasti painoindeksiin ei kuitenkaan kannata luottaa. Esimerkiksi kovin lihaksikkailla ihmisillä indeksi saattaa olla korkea, vaikka kyse ei ole lihavuudesta.

Painoindeksi ei myöskään aina paljasta vyötärölihavuutta, jota esiintyy myös normaalipanoisilla ja hoikilla ihmisillä. Vyötärölihavuudella tarkoitetaan keskivartalon ympärille kertynyttä rasvaa, joka on erityisen haitallista terveyden kannalta. Perimä vaikuttaa paljon siihen, mihin rasvaa kertyy, mutta myös elintavoilla on merkitystä. Vyötärölihavuuden riskitekijöitä ovat mm. tupakointi, alkoholi sekä liikunnan puute.

Kuntoile 10 päivää 0 €

Kokeile kuntosalia ja ryhmäliikuntaa veloituksetta.

Haluan tutustua »

Miten painoindeksi lasketaan?

Painoindeksin laskeminen on melko yksinkertaista. Se tapahtuu jakamalla paino pituuden neliöllä. Esimerkiksi 74 kg painavan ja 172 cm pitkän ihmisen painoindeksi laskettaisiin seuraavalla tavalla: 74 : (1,72 x 1,72) = 25. Kyseisen henkilön painoindeksi olisi siis 25. Painoindeksin voi myös kätevästi laskea suoraan laskurilla.

Painoindeksin luokittelu:

  • 18,5–25 normaali paino
  • 25–30 ylipaino eli lievä lihavuus
  • 30–35 merkittävä lihavuus
  • 35–40 vaikea lihavuus
  • Yli 40 sairaalloinen lihavuus

Omasta painoindeksistä on hyvä ottaa selvää, jos epäilee, että painoa on kertynyt liikaa. Muista kuitenkin, ettei painoindeksi kerro kaikkea! Hoikkuus ei ole terveyden tae, eikä lievä ylipaino välttämättä tarkoita, että voisit huonosti.

Jos haluat tietää enemmän kehosi koostumuksesta, suosittelemme varaamaan ajan kehonkoostumusmittaukseen! Lisätietoja saat oman kuntoklubisi asiakaspalvelusta.

Lähde: www.terveyskirjasto.fi

 

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit
image description

Kokeile veloituksetta

Kokeile kuntosalia ja ryhmäliikuntaa 10 päivää veloituksetta. Yhteydenotto ei sido sinua mihinkään. Uusille tutustujille.

Nimi
Etunimi:
Sukunimi:

Puhelin

Sähköposti

Kyllä, haluan hyvinvointivinkkejä ja tietoja tarjouksista sähköpostitse. Viestejä noin yksi viikossa, uutiskirjeet voi perua milloin tahansa.

Keskus

Haluatko tutustua LITE-saliin (FIT1 Espoo, Vaasa tai Forever Tampere)? Tutustu tästä.