Mies, tiesitkö, että painoindeksiisi vaikuttaa esimerkiksi kuinka lihaksikas olet sekä minkälainen ruumiinrakenne sinulla on? Toki painoindeksiä mitatessa tulee ottaa muutamia muitakin seikkoja huomioon. Painoindeksiä ei voi laskea vain paino jaettuna pituudella. Tällöin painoindeksiluku ei kerro koko totuutta. Lyhyt ihminen saattaa olla ylipainoinen ja pitkä taas alipainoinen.

Mitä miehen kannattaa huomioida painoindeksiä seuratessa?

Oletko muuttamassa elämäntapojasi ja pyrkimässä johonkin tiettyyn tavoitepainoon? Onko vyötärölläsi kenties ylimääräistä rasvaa, josta haluaisit päästä eroon? Tässä tapauksessa painoindeksi auttaa sinua pääsemään tavoitteeseesi. Terveellinen ravinto ja liikunta yhdessä tuovat sinua lähemmäs tavoitepainoasi. Jos elämäntapasi ovat jo kunnossa ja käyt säännöllisesti salilla kasvattamassa lihasmassaa, kannattaa painoindeksiä tarkasteltaessa ottaa muitakin asioita huomioon, kuten lihaksiesi määrä.

Lihaksikkuus vaikuttaa painoindeksilukuun, jolloin sitä laskiessa saattaa tulla kummallisia lukuja. Näin esimerkiksi kehonrakentajat voivat painoindeksin mukaan olla ylipainoisia, vaikka rasvaprosentti on alhainen. Myös ikä on hyvä huomioida. Mitä iäkkäämpi olet, lievällä ylipainolla ei ole niin suurta merkitystä.

Painoindeksi eli BMI lasketaan näin: paino : pituus² = BMI. Jotta tulos olisi tasapuolinen pituus neliöidään. Painoindeksillä arvioidaan siis painon ja pituuden suhdetta. Jos olet 185 cm pitkä ja painat 80 kg, painoindeksi on: 80 : 1,85² = 80 : (1,85 x 1,85) = 18,9. Netistä löytyy myös tarkempia laskureita, joihin voi lisätä myös iän sekä sukupuolen.

Voit verrata omaa painoindeksiäsi tähän karkeasti luokiteltuun taulukkoon:

alle 18,5 = alipaino
18,5-25 = normaali paino
25-30 = ylipaino eli lievä lihavuus
30-35 = merkittävä lihavuus
35-40 = vaikea lihavuus
yli 40 = sairaalloinen lihavuus

Testaa laskurilla oma painoindeksisi

Mikä on painoindeksin mukaan sinun ihannepainosi?

Tavoiteltava ihannepaino on 18,5-25 välillä. Kannattaa kuitenkin huomioida, että näiden lukemien sisällä voi olla jopa parikymmentä kiloa eroa. Painoindeksi on vain suuntaa antava laskutapa. Ihmisen kokonaisvaltaista terveyttä tarkasteltaessa tulee huomioida myös muita terveyttä mittaavia asioita, kuten rasvaprosentti, kolesteroli, verenpaine sekä vyötärön ja lantion välinen suhde.

Vaikka painoindeksi olisi kunnossa, voi vyötäröllä olla ylimääräistä rasvaa. Rasvan sulattaminen tältä alueelta on hyvä keino parantaa terveyttä. Pelkkä painojen nostelu ei myöskään ole riittävää liikuntaa, vaan tähän tulisi yhdistää aerobinen liikunta, kuten esimerkiksi uinti, juoksu- ja pyörälenkki tai talvella hiihto ja luistelu.

Usein myös vilkaisu peiliin antaa hyvän kuvan omasta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Jos peilistä katsoo takaisin sopusuhtainen mies, ovat asiat todennäköisesti aika hyvällä mallilla. Tärkeintä olisi liikkua monipuolisesti ja syödä terveellisesti, jotta voit mahdollisimman hyvin.

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit
image description

Kokeile 3 päivää

Kokeile kuntosalia ja ryhmäliikuntaa kolme päivää veloituksetta. Yhteydenotto ei sido sinua mihinkään.

Nimi
Etunimi:
Sukunimi:

Puhelin

Sähköposti

Kyllä, haluan hyvinvointivinkkejä ja tietoja tarjouksista sähköpostitse. Viestejä noin yksi viikossa, uutiskirjeet voi perua milloin tahansa.

Keskus

Haluatko tutustua LITE-saliin (FIT1 Espoo, Vaasa tai Forever Tampere)? Tutustu tästä.