Onko sinulla ylimääräisiä kiloja, joista haluaisit päästä eroon? Laihtuminen ei ole aina helppoa. Toiset laihtuvat nopeasti, toisilla laihtuminen tuottaa suurta tuskaa. Olemme yksilöitä ja aineenvaihdunnassa on eroja ikään katsomatta. Kuitenkin keski-iän lähestyessä, suurimmalla osalla aineenvaihdunta hidastuu. Mitä enemmän sinulla on ylipainoa, sen raskaampi urakka on laihtua. Laihtua voi kuitenkin terveellisellä tavalla. Ota esimerkiksi tavoitteeksi 5 kilon laihdutus kuukaudessa.

Vinkit, jolla laihdut 1 kg viikossa

Usein laihdutusprojektin alku on helppo. Intoa ja motivaatiota ei puutu ja tulokset ovat sen mukaisia. Laihdutus saattaa vaikuttaa jopa helpolta. Lähes poikkeuksetta into kuitenkin laantuu viikkojen vieriessä. Vaa’an tuijottaminen käy työstä ja takapakkiakin on luvassa. Laihdutuksessa on huomioitava useita asioita, kuten ruokavalio ja liikunnan lisäys. Kiireiseen arkeen saattaa olla haastavaa yhdistää treenikalenteri ja raskaan päivän jälkeen kotisohva houkuttelee enemmän kuin kuntosali.

Mitä jos aloittaisit laihdutusprojektisi hiukan lempeämmällä tavalla? Kehon on hyvä tottua uuteen pikkuhiljaa. Näin motivaatio ei lässähdä kuin lehmän häntä rajun alun jälkeen. Aloita siis rauhakseen. Lisää liikuntaa pikkuhiljaa ja ala kiinnittämään ruokavalioosi huomiota. Vähennä herkkuhetkiä askel askeleelta. Tee pieniä tuunauksia ruokavalioosi. Usein aloitetaan liian radikaalisti, poistamalla heti kaikki huono ruokavaliosta. Kokeile tehdä tällä kertaa toisin. Hidas muutos voi olla se ratkaiseva askel elämäntapojen muutokseen.

laihtuminen

  • Juo vettä. Juotko liian vähän vettä päivän aikana? Kiinnitä huomiota veden juontiisi. Pidä vesipulloa mukanasi. Riittävä nesteensaanti pitää aineenvaihduntasi käynnissä.
  • Vaihda yksi ateria päivässä herkulliseen ruokaisaan salaattiin. Kiinnitä huomiota proteiinin määrään ja syö hyviä rasvoja.
  • Syö aamupala, tee itsellesi esimerkiksi marjainen smoothie. Smoothiella nälkä pysyy yllättävän kauan pois.
  • Pidä mukanasi terveellisiä välipaloja, marjarasioita, pähkinöitä tai hedelmiä. Jos nälkä yllättää, sinulla on heti jokin terveellinen vaihtoehto. Katso myös parhaat takeaway-välipalat kaupasta. 
  • Syö usein. Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena ja sinulla on koko ajan polttoainetta kehollesi käytössä. Huomaat, että energiaa riittää tasaisesti koko päivälle.
  • Lepää. Keho korjaa itseään unen aikana, lihakset kehittyvät ja mieli lepää. Tee tietoinen muutos päivärytmiisi, mene aiemmin nukkumaan, jos mahdollista. Aikuisen olisi hyvä saada unta noin 7-9 tuntia vuorokaudessa.
  • Liiku säännöllisesti ja monipuolisesti. Tee lihaskuntoharjoittelua sekä aerobista liikuntaa, muista myös palautuminen. Liiku vähintään 2-3 kertaa viikossa. Liikunnankaan ei heti tarvitse olla raskasta: Lisää vaikka kävelylenkkejä, tee kehon omalla painolla muutamia lihaskuntoliikkeitä. Pienikin liikunnan lisäys auttaa pääsemään tavoitteeseen.

laihtuminen

Laihtuminen onnistuu kyllä

Luota itseesi, että onnistut. Kehu ja palkitse itseäsi silloin tällöin. Voit pitää huoletta herkkupäivänkin joskus. Ota tavoitteeksi tehdä elämäntapamuutos. Se on helpompaa, kun teet sen asteittain. Pian huomaat, ettet kaipaa vanhaa itseäsi ja oloa takaisin. Peilistä katsoo hyvinvoiva, uusi ja energisempi sinä. 5 kiloa kuukaudessa laihtuminen turvallisesti on aivan mahdollista.

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit