Monelle aamut ovat hektisiä eikä aikaa ole hukattavaksi. Aamupala syödään, jos syödään, ja huomaamatta ensimmäinen ruoka onkin lounas.

Viime aikoina mediassa on puhuttu paljon aamiaisen tärkeydestä erityisesti aineenvaihdunnan herättäjänä päivään. Liian  moni jättää aamiaisen väliin – ja erityisen usein myös painonpudottajat.

Itse koen, että mikäli aamiainen jää väliin niin, korvataan se hyvin nopeasti nopeilla herkuilla ja napostelulla iltapäivän sekä illan aikana. Ruokailun ja painonhallinnan kaiken a ja o on säännöllisyys aamusta iltaan asti.

Mikäli tunsit piston sydämessäsi, suosittelen lisäämään aamiaisen omaan päivääsi. Herättää aineenvaihdunnan ja samalla vähentää naposteluja päivän mittaan.

Esimerkiksi smoothie on helppo ja nopea aamupala – sopii kiireisiin aamuihin ja vaikka lennossa juotavaksi. Usein ajatus blenderistä ja sauvasekoittimesta aamussa on jo liikaa, mutta tämä smoothie valmistuu ilmankin!

Nopeiden aamujen smoothie (M, GL)

  • 3 dl          kookosjuomaa tai muuta kasvimaitoa
  • 2 dl          soijajogurttia
  • 1 dl          proteiinijauhoa
  • 1 tl           pellavansiemeniä
  • (1 rkl       chia-siemeniä)
  • 1 dl          mustikoita / mustaherukoita / puolukoita

Laita kaikki ainekset shakeriin, pyöräytä lusikalla hieman sekaisin halutessasi, kansi päälle ja ravistele. Mikäli käytät chia-siemeniä tai jäisiä marjoja – anna tekeytyä noin 5 minuuttia, jolloin chiat ehtivät hieman turvota ja marjat pehmentyä. Smoothien voit tehdä myös illalla valmiiksi jääkaappiin odottamaan.

Lupaan, että paljon helpommaksi ja nopeammaksi ei aamupalan valmistaminen mene,  lisäksi tämä on mielettömän hyvää!

Mikä on sinun vinkkisi kiireiseen aamuun?

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Jenna Railovaara Ryhmäliikuntaohjaaja, personal trainer

Aurinkoinen ja hyväntuulinen liikunta-alan ammattilainen, joka rakastaa haasteita niin elämässä kuin erityisesti treenien parissa.