Kevät on tullut ja tiet ovat sulaneet. Nyt on se oikea hetki kaivaa polkupyörät sekä pyöräilykypärät ulos varastoista. On hyvä hetki huoltaa pyörä ajokuntoon ja polkaista nauttimaan kevätkeleistä tienpäälle. Samalla, kun nautit pyöräilyn tarjoamasta vauhdin hurmasta, kulutat huomaamattasi tehokkaasti myös kaloreita. Pyöräily on kevään mahtavin urheilulaji.

Kalorinkulutus pyöräilyllä

Pyöräily on painonpudotuksessa hieman unohduksiin jäänyt laji. Todellisuudessa se on painonhallintaan mitä mainioin liikuntamuoto. Pyöräilyyn ei tarvitse välttämättä erityistä harjoittelua, ennen kuin sitä lähtee kuntoilumielessä tekemään.

Monen muun lajin kohdalla tilanne on toinen. Liikeradat ja tekniikka saattavat olla uusia kuntoilijalle ja niiden harjoittelu vie oman aikansa. Jos lajia harjoittaa väärin, voi se pahimmillaan vahingoittaa kuntoilijaa ja loukkaantumisesta palautuminen vie turhaan arvokasta kuntoiluaikaa. Polkupyöräily on turvallinen laji harjoittaa aloittelevalle kuntoilijallekin. Se on polviystävällinen, sekä monen tasoiseen kuntoiluun sopiva liikuntamuoto. Pyöräilyä voi harjoittaa ulkona pyöräilemisen lisäksi myös sisätiloissa sisäpyöräilyssä. Tästä syystä pyöräilyä voi harjoittaa läpi vuoden.

Kaloreita voi tehokkaasti häätää kahdella erilaisella aerobisella kuntoilulla.  Joko kovatehoisella pyöräilyllä, jolloin kuntoilu kuluttaa paljon kaloreita vielä suorituksen jälkeenkin tai matalatehoisella, jolloin suorituksen pituus voidaan pitää helposti pidempänä.

Rasvanpolttoon sopii mainiosti rauhallinen ja pitkäkestoinen liikunta. Keho lisää rasvojen osuutta energialähteenä silloin, kun liikunta pitkittyy ja hiilihydraattivarastot pienenevät. Rasvaa voit polttaa myös tehokkaammalla treenillä. Kun annat kropallesi haastetta liikunnan tehokkuutta nostamalla, lisäät aineenvaihduntaasi merkittävästi. Lyhyt harjoitus korkealla sykkeellä antaa tutkimuksen mukaan paremman sysäyksen aineenvaihdunnalle, kuin pidempi treeni matalalla sykkeellä.

Kokeile kumpi harjoitustyyli sopii sinulle paremmin, molemmat sopivat hyvin pyörällä tehtäväksi.

Näin paljon pyöräily kuluttaa kaloreita

Pyöräilyn kalorinkulutus on kiinni monesta eri seikasta. Toiminnan lisäksi, pitäisi huomioida jokaisen liikkujan ikä ja paino.

Pyöräily ja kalorinkulutuksen määrät

  • Kevyt pyöräily 15-20 km / h (65 kiloinen nainen): 137 kcal / 30 minuuttia
  • Vauhdikas pyöräily 20-25 km / h (65 kiloinen nainen): 206 kcal / 30 minuuttia
  • Erittäin vauhdikas pyöräily 20+ km / h (65 kiloinen nainen): 343 kcal / 30 minuuttia
  • Kevyt pyöräily 15-20 km / h (75 kiloinen mies): 158 kcal / 30 minuuttia
  • Vauhdikas pyöräily 20-25 km / h (75 kiloinen mies): 238 kcal / 30 minuuttia
  • Erittäin vauhdikas pyöräily 20+ km / h (75 kiloinen mies): 396 kcal / 30 minuuttia

Tämä suoritus kuluttaa sinulta pienen suklaapatukan tai puolikkaan hampurilaisen verran kaloreita. Tästä syystä rasvanpoltossa kannattaa aina myös muistaa se, että syömisellä on suuri merkitys siihen, miten paljon painoa saamme laskettua ja rasvaa poltettua.

Löydä oma liikunnanilosi polkupyörän satulalla ja voit tehokkaan kalorin kulutuksen lisäksi, nauttia upeista kesäisistä sekä vaihtuvista maisemista.

Suosittelemme myös

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit
image description

Kokeile 3 päivää

Kokeile kuntosalia ja ryhmäliikuntaa kolme päivää veloituksetta. Yhteydenotto ei sido sinua mihinkään.

Nimi
Etunimi:
Sukunimi:

Puhelin

Sähköposti

Kyllä, haluan hyvinvointivinkkejä ja tietoja tarjouksista sähköpostitse. Viestejä noin yksi viikossa, uutiskirjeet voi perua milloin tahansa.

Keskus

Haluatko tutustua LITE-saliin (FIT1 Espoo, Vaasa tai Forever Tampere)? Tutustu tästä.