Namaste.

Joogamaailmassa menee helposti sekaisin. On powerjoogaa, ilmajoogaa, seinäjoogaa, Wheeljoogaa, Yinjoogaa, hathajoogaa, seasonaljoogaa… listaa voisi jatkaa loputtomiin. Valinnanvaraa on paljon – uskomuksia senkin edestä.

Mitä se jooga oikein on?

Jooga on Intiassa syntynyt menetelmä, jossa se on edelleen osa kansanperinnettä. Nykyinen jooga kehittyi 1800 – luvulla fyysiseksi harjoitukseksi ja tällä hetkellä, melkein jokainen kuntokeskus tarjoaa asiakkailleen myös joogatunteja. Ihmiset harjoittavat joogaa monesta eri syystä. Joogaa voi harjoittaa pehmeänä hengitysharjoituksena, raskaana fyysisenä harjoituksena tai enemmin palauttavana harjoituksena. Osalle harjoitus voi myös olla enemmän eettinen elämäntapa ja keino saavuttaa rauha ja tasapaino.

Usein ulkomailla, kuten Lontoossa, voi löytää sellaisen joogasalin, jossa harjoitetaan vain yhtä joogalajia. Tämä tarkoittaa, että kyseisen joogakeskuksen valikoimasta löytyy vain yhden tyylin joogatunteja. Kävin heinäkuussa tutustumassa yhteen tällaiseen: Power Yoga Center, Lontoossa. Keskus tarjosi vain fyysisesti todella raskaita tunteja. Yhdellä 90 minuutin tunnilla paloi 353 kaloria ja keskisyke harjoituksen aikana oli 104 – taukoja ei pidetty kuin loppurentoutuksen (shavasana) aikana. Lajin tyylejä löytyy siis nykyään todella paljon ja jokaiselle on varmasti jokin sopiva tyyli.

Lue myös: testissä ilmajooga – tunsin itseni perhoseksi!

Sopiiko jooga juuri minulle?

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että jooga sopii melkein kaikille – kunnosta riippumatta. Upeinta lajissa on se, että keho notkistuu todella nopeasti ja keskittymiskyky paranee. Monen meidän arki on todella hektinen – jooga tuo siihen rauhoittavaa tasapainoa. Keho vahvistuu ja voimistuu, tasapaino paranee, mieli rauhoittuu ja keskittymiskyky palautuu. Joogan keskeisimpiä asioita onkin läsnäolo ja keskittyminen, juuri tässä hetkessä. Eilinen on mennyttä, huominen vielä tulevaa.

Valitse esimerkiksi rauhoittava yinjoogaa, joka on hiljaisempi, rauhallisempi ja passiivisempi tunti. Tällä tunnilla pysähdytään useaksi minuutiksi yhteen asanaan. Fyysisesti haastavampaa joogaa taas on Yoga Flow -tunti, jossa liikkeitä (asanoita) yhdistetään sulavaksi jatkumoksi ja tunti on aktiivinen harjoitus.

Mielestäni jooga on laji, joka sopii niin aktiiviurheilijalle, kuin aloittelevalle liikkujalle. Olit sitten golffia rakastava, ammattiurheilija, maratoonari, aloitteleva liikkuja tai uintia rakastava liikkuja, niin valitettavan usein jooga mielletään ”vain” hengelliseksi harjoitukseksi, vaikka vaihtoehtoja on todella paljon.

Lue myös: viisi syytä aloittaa jooga.

Tahtoisitko sinä notkeamman kehon, rauhallisemman mielen, kivuttomamman selän, voimakkaamman vartalon, paremman tietoisuuden kehostasi, läsnäolon taidon tai ehkä pienen hetken, juuri tässä hetkessä?

Jooga on siitä upea laji, että se tarjoaa moneen eri tarpeeseen ratkaisuja.

Ehkäpä Jooga on sinun seuraava uusi laji 😊Tule kokeilemaan!

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Christa Porander Kuntoklubin johtaja

Minä Christa, neljääkymppiä lähestyvä kuntoklubin johtaja. Liikunnan ilo, itsensä kehittäminen ja elämästä nauttiminen – siinä elämän resepti!