Joogan suuntauksia on monia ja ensimmäistä kertaa joogaan saapuvan voi olla vaikea hahmottaa sopivaa tuntia. Mistä aloittaa? Tässä joogan perusteet vasta-alkajalle.

Hathajooga – rauhallista perusjoogaa

+ Sopii vasta-alkajille!

Hathajooga on joogan tunnetuin muoto, joka mielletään nykyisin rauhalliseksi joogan perusmuodoksi. Hathajooga muodostuu asanoista, joogan perusliikkeistä, jotka ovat useiden joogalajien perusta.  Harjoituksissa korostuu mielenrauha, oikea hengitystekniikka ja kehonhallinta.

Sopii kaikille, jotka haluavat notkistua, rauhoittua ja rentoutua. Hathajooga sopii hyvin silloin, kun haluat tehdä hieman rauhallisemman mutta samalla fyysisen harjoituksen.

Lue myös: Jooga – mitä se oikein? 

Ilmajooga – tasapainoa ja kehonhallintaa

+ Aloita Ilmajoogan alkeet -tunnilta

Air Jooga, eli ilmajooga on uudenlainen joogaharjoitus jossa käytetään apuna katosta riippuvaa silkkiliinaa. Ilmajooga kehittää tehokkaasti keskivartalon lihaksia ja kehonhallintaa sekä parantaa venyvyyttä. Ilmajooga myös venyttää ja avaa selän ja hartiaseudun lihasjäykkyystiloja. Osa harjoituksesta tehdään perinteisesti lattialla, osittain liinassa tai kokonaan leijuen.

Harjoitus antaa uudenlaisia mahdollisuuksia perinteisiin jooga-asentoihin – liina auttaa saavuttamaan haastavammatkin liikkeet. Ilmajooga sopii kaikille: liikkeissä on eri vaikeustasoja, joista jokainen valitsee omansa. Ilmajooga rauhoittaa, lisää liikkuvuutta ja kehittää kehonhallintaa.

Lue myös: Ilmajooga: rohkeasti kokeilemaan uutta lajia!

Yinjooga – rauhoittaa ja parantaa liikkuvuutta.

+ Sopii vasta-alkajille!

Yinjooga keskittyy lihasten sijaan sidekudosten venyttämiseen ja vahvistamiseen. Tunnilla keskitytään erityisesti lantion alueen kireyden poistamiseen.

Tunnilla pyritään hengityksen avulla rentouttamaan kehon jännitystiloja, joita löytyy usein mm. lonkista, lantiosta ja alaselästä. Harjoitukset tehdään hitaasti lattiatasolla ja asentoja ylläpidetään 2-10 minuuttia. Asennot ovat helppoja ja sopivat kaikille. Vaikutukset yltävät syvälle kudoksiin – lihaskalvoihin, nivelsiteisiin, sidekudoksiin ja jopa niveliin.

Yinjooga rauhoittaa kehoa ja mieltä. Sopii sinulle, joka haluat täydentää muuta treeniäsi, vähentää stressiä ja parantaa liikkuvuutta.

Yoga Flow – kehon ja mielen yhteistyö

Yoga Flow on rauhallinen tunti, jolla harjoitetaan kehon ja mielen yhteistyötä. Yoga Flow -nimi tulee tavasta suorittaa liikkeet sujuvasti peräkkäin. Tunti sopii sekä aloittelijoille että kokeneemmille joogaajille.

Yoga Flow -tunnilla asanat eli joogan eri asennot haetaan hengitystä seuraten ja ne yhdistetään liikejatkumoiksi. Asentojen ylläpitäminen vaatii sekä lihastyötä että keskittymistä. Harjoitusten avulla syvät ja pinnalliset lihakset kehittyvät, ja tietoisuus omasta kehosta kasvaa.

Lue myös. Mietitkö pilateksen ja joogan välillä? Mieti nämä asiat ennen kuin valitset

Astangajooga – vaativa, voimakas harjoitus

+ Vaativa harjoitus kokeneemmille

Astangajooga on dynaaminen, fyysinen joogamuotoa ja yksi joogan vaativimmista suuntauksista. Harjoitus koostuu tyypillisesti aina samoista asanoista, jotka tehdään tietyssä järjestyksessä. Astangassa siirrytään oman etenemisen mukaan aina vaativampiin asentoihin. Hengitys rytmittää harjoitusta.

Astanga vahvistaa fyysistä kuntoa ja notkistaa kehoa, parantaa verenkiertoa ja kehittää keskittymiskykyä ja tasapainoa. Astanga sopii sinulle, joka haluat haastavamman ja voimakkaamman harjoituksen.

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit