Asiakkaan auttaminen tämän tavoitteiden saavuttamisessa on meidän personal trainereiden tärkein perustehtävä. Tavoitteiden saavuttaminen motivoi, ja on ehkäpä se suurin ilo ja energian lähde, jonka takia tätä työtä ylipäänsä tehdään. Usein (liian usein?) tavoitteena on painon pudotus, timmimpi kroppa tai isommat lihakset. Näitä tavoitteita on toki helppo asettaa, seurata ja todeta, päästiinkö siihen vai ei. Motiivi on kaivettava kuitenkin usein syvemmältä, jotta maali pysyisi kirkkaana mielessä. Personal trainerina näihin tavoitteisiin yhdessä pääsemisen lisäksi huomaan, että ihan pienilläkin asioilla on motivoiva vaikutus omassa työssä jaksamiseen. Alla pohdintojani, ja listausta siitä, mikä minua ohjaajana työssäni motivoi, mikä on työni sokeri, ja kirsikka kakun päällä. Lista ei ole minkäänlaisessa loogisessa järjestyksessä.

Arjesta selviytyminen

Ehdottomasti sydäntä lämmittävintä on asiakkaan auttaminen niin, että tämä selviytyy arjen askareista itse. Saa vaatteet päälle, sukat jalkaan ja pääsee portaita ylös. Selviää ilman viikoittaista migreenikohtausta, ilman särkylääkkeitä ja huomaa nukkuvansa ja jaksavansa paremmin. Paras kiitos on, kun ohjattava kertoo tällaisista asioista innoissaan minulle.

Hyvät asennot arkeen

Ryhdin, lapatuen, tai muuten vain ergonomisten työasentojen omaksuminen omassa työssä tai arjessa on vaan se juttu. Parasta on, kun ohjattavani kertoo, että aina silloin tällöin muistaa arjessaan korjata esimerkiksi ryhtinsä, ja näkee meikäläisen naamarin kirkkaana mielessä naputtamassa siitä 😀

Lue myös: miksi ryhdin jatkuva ylläpitäminen on niin vaikeaa?

Taidon oppiminen

Ja mikäs sen parempaa, kuin uskaltaa hypätä korkeammalle boksille, taipua siltaan tai oppia käsinseisonta? Oppimisen ilon ei tarvitse rajoittua sirkustemppuihin, vaan esimerkiksi se oikein mennyt kyykkytekniikka, ensimmäinen onnistunut ojentajapunnerrus, ensimmäinen leuanveto ja vaikkapa liikkeen tuntuminen oikeassa paikassa saavat hymyn niin treenaajan kuin ohjaajankin huulille. Jokaisella tunnilla on mahdollisuus kehittyä pienissä asioissa, ja näiden huomaaminen motivoi erityisesti.

Innostaminen liikuntaan

Monipuolinen liikkumiseen innostaminen. On mahtavaa, kun minulle kerrotaan kuinka yhteiset harjoitukset ovat tukeneet uskallusta kokeilla erilaisia liikuntamuotoja ja lajeja. Aivan parasta on ollut ohjattavat innostaminen liikunnan iloihin niin, että hän opiskelee siitä itselleen ammatin.

Treenin vaikutus toiseen harrastukseen

Mielestäni motivoivinta on, kun fyysisen kunnon kehittämisellä pyritään parantamaan suorituskykyä jossain muussa lajissa, harrastuksessa tai taidoissa. Tällöin harjoittelu ei tapahdu vain harjoittelun ilosta, vaan motiivit toimintaan ovat syvemmällä. Usein tällaiset tavoitteet saattavat olla mielekkäämpiä valmennettavallekin. On jokin selkeä syy, miksi jotain tehdään. Huippuhetkiä on ollut esimerkiksi, kun golflyönti on pidentynyt, on päästy itse hevosen selkään, opittu keskivartalon hallintaa surffausta varten, kohotettu kuntoa niin, että firman sulkapallovuorolla on jaksettu pelata loppuun saakka. Tekniikoiden hiominen on auttanut crossfitin aloittamisessa, liikkuvuusharjoittelun ansiosta joogasta on tullut mieleistä ja kutomisen haittavaikutukset eivät enää olekaan niin merkittävät kuin ennen.

Hyvät tarinat

Tämä on vähän kaksijakoinen juttu. Osa treenaajista tulee suorittamaan viimeisen päälle hiljaa ja keskittyneesti treeninsä, ja osalle tämä sosiaalinen tapahtuma on se tärkein juttu, ja tarinaa saattaa helposti riittää puolet harjoituksen ajasta. Kunnioitan kumpaakin tyyliä. Työn ehdoton plussa on se, kun kuulee hyviä juttuja, oppii tuntemaan erilaisia ihmisiä, ja saa uusia näkökulmia ihan ties mihin asioihin. Omien tuntieni aikana olen päässyt kiinni muun muassa seuraaviin aiheisiin; portviinit, metsästys, kanttorin työ, ravintolasuositukset, parhaat peurojen / hirvien valokuvauspaikat, johtojen merkitys äänentoistolaitteissa, lohestus, synnytys, scifileffat, grönlannin läpi hiihtäminen jne. Kaikki minulle ei niin tuttuja aihealueita.

Puskaradio ja suositukset

Kun minusta personal trainerina puhutaan eteenpäin ja suositellaan ystäville ja tuttaville, on se epäsuora palaute siitä, että jonkun kanssa jossain on onnistuttu. Tämä on mieltä lämmittävää, jos mikä!

Ystävyys

Pitkien valmennussuhteiden aikana, ja varsinkin kun nähdään ohjattavan kanssa useampia kertoja viikossa, saattaa huikeana sivutuotteena saada myös hyviä ystäviä. Vaikkei kaikkien kanssa ehdi syntyä syvää ystävyyssuhdetta, on silti kiva ja kotoisa fiilis moikkailla, seurata salilla kehitystä ja kysellä kuulumisia. Olla salilla yhtä isoa perhettä, ja nähdä samoja naamoja omissa ryhmäliikunnoissakin tunnista ja vuodesta toiseen.

 

Varmasti listasta jäi puuttumaan 100 asiaa, sillä kun asiaa alkaa ajattelemaan tarkemmin, on tämä ohjaajan työ loppupeleissä aika palkitsevaa. Mielestäni me  ohjaajat voimme kunnialla arvostaa tekemäämme työtä ja keksiä yhä uusia keinoja ja tapoja auttaa ihmisiä aina vain enemmän saavuttamaan  tavoitteensa ja unelmansa. 😊

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Laura Tiainen Personal trainer

Liikunnanohjaaja AMK, suuntautuminen valmennukseen. Personal trainerina Forever Hiekkaharjussa. Liikunta ja urheilu on ollut elämäntapa pienestä pitäen. Olen kilpaillut taitoluistelussa yksinluistelun puolella ja kiertänyt maailmaa ammattilaisena Disney On Ice jääshowssa. Lajitaustasta huolimatta kokonaisvaltainen hyvinvointi ja terveysliikunnan parissa työskentely on se juttu.

image description

Kokeile huippusuosittua Fustraa

Kokeile huippusuosittua harjoitusmetodia! Fustra-liikeanalyysi nyt veloituksetta (arvo 45 €). Lomakkeen täyttö ei sitouta vielä mihinkään.

Nimi

Puhelin

Sähköposti

Haluan ilmaisen Fustra-liikeanalyysinHaluan tietää lisää Fustrasta

Olen jäsenEn ole

Keskus