Syksy on jälleen täällä ja edessämme on monta tuskaisen pitkää pimeää kuukautta. Erityisesti aamut muuttuvat meille koko ajan raskaammiksi, sillä ihana aamuinen auringonpaiste vaihtuu nyt pimeään ja kylmään tarpomiseen vesisateessa. Syksyn pimetessä luonnolliset valonsäteiden avittamat heräämiset jäävät hetkeksi historiaan. Herääminen voi olla haastavampaa, mutta onneksi voit autella itseäsi heräämään paremmin muutamilla toimivilla vinkeillä. Jos ei muuta, niin ainakin ne ovat kokeilemisen arvoisia.

kaamosväsymys

Näillä kolmella vinkillä nouset aamulla helpommin

1. Muista säännöllinen liikunta

Energisemmät aamut saat liikkumalla säännöllisesti. Sykettä nostavaa liikuntaa tulisi harjoittaa 2-3 kertaa viikossa, jotta siitä olisi hyötyä unenlaatuun ja sen kautta virkeämpiin aamuihin. Yhden liikuntasuorituksen tulisi kestää vähintään yli puoli tuntia.  Vielä parempi, jos liikuntasuoritus kestää yli tunnin.

Liikunnan oikea ajoitus ennen nukkumaanmenoa on tärkeää. Raskasta liikuntaa kannattaa välttää pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, jotta elimistö ei käy ylikierroksilla. Unen saaminen voi silloin viivästyä. Rauhallisempi liikunta, kuten kävely, jooga tai pilates sopivat hyvin myöhäisempäänkin ajankohtaan. Parhaiten tehoa liikunnasta unenlaatuusi  sekä tehokkaimmin ehkäiset aamuväsymystä, jos harrastat sitä loppupäivästä.

Kokeile ryhmäliikuntaa ja kuntosalia kolme päivää Foreverilla maksutta. Hyödynnä etu »

2. Lisää valoa kirkasvalolampulla

Syksyisestä aamusta puuttuu valo, sitä voit onneksi tuoda aamuihisi kirkasvalolampulla. Kirkasvalolamppu piristää ja vähentää väsymystä. Teho perustuu siihen, että silmät altistuvat voimakkaalle näkyvälle valolle, ja se puolestaan vähentää aivojen käpyrauhasen tuottaman unta säätelevää melatoniini-hormonin määrää. Valon lisääminen tekee sisäisestä kellostamme aiempaa tarkemman ja se parantaa unen laatua. Kirkasvalolamppua tulee käyttää vähintään viitenä aamuna viikossa, jotta siitä olisi hyötyä.

Kirkasvalolamppu on normaalia kotivalaisinta kirkkaampi lamppu. Kirkasvalolamppu matkii auringonvaloa ja siinä on valomäärää vähintään 2500 luksia, mutta siinä ei ole uv-säteilyä. Monissa kirkasvalolampuissa on peräti 10 000 luksia. Viralliset kirkasvalolamput ovat sertifioituja. 20–30 minuuttia kirkasvalohoitoa heti aamusta riittää virkistämään päivääsi tehokkaasti.

 

3. Älä päästä univelkaa kertymään

Uni on äärimmäisen tärkeää meille kaikille. Unen terveyshyödyt ovat kiistattomasti mittavat. Tärkeintä on virkeyttäsi ajatellen se, että et yritä nipistää unen määrästä. Ei ole millään muotoa hyväksi ihmiselle nukkua liian vähän. Aikuinen ihminen tarvitsee joka yö unta 7-9 tuntia ja jos ihmiselle kerääntyy univelkaa se vaikuttaa todella moneen asiaa. Esimerkiksi liikuntasuorituksen teho laskee selvästi.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että herätäksesi virkeänä, huolehdi siitä, että nukut tarpeeksi yöllä. Kiinnitä huomiota nukkumisajan pituuteen ja nukkumisaikataulun säännöllisyyteen. Jos joudut heräämään aamulla aikaisin, on tärkeintä mennä ajoissa nukkumaan.

Kun saat aamut rullaamaan pimeydestä huolimatta kivuttomasti, syksy voi olla mitä upeinta aikaa nauttia sen tarjoamista väreistä ja ihanan tunnelmallisista illoista.

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit