Puraisiko liikuntakärpänen? Teitkö liikunnallisen uudenvuodenlupauksen, josta et voi perääntyä? Ei hätää, tässä vinkit, joilla liikunnan aloittaminen nollasta onnistuu ilman suuria vaikeuksia ja vastoinkäymisiä!

Liikunnan aloittaminen nollasta -loistopäätös!

Jos liikunta ei ole ollut ykkösjuttu sinulle koskaan, mutta kuitenkin olet päättänyt, että nyt on korkea aika aloittaa, olet tehnyt loistopäätöksen! Jotta ihminen pysyy mahdollisimman terveenä ja hyvinvoivana läpi elämän, on liikunta yksi tärkeimmistä asioista, jota ei voi sivuuttaa.

Jokaiselle löytyy varmasti jokin laji tai liikuntamuoto, joka sopii. Jos et välitä rehkimisestä ja verenmaku suussa urheilusta, on lempeämpi liikuntamuoto sinulle sopiva. Kuntoilun aloittaminen nollasta vaatii kuitenkin aina innostusta ja motivaatiota, jotta pääsee hyvään alkuun.

liikunnan aloittaminen nollasta

Muista nämä

  1. Aloita varoen
  2. Valitse itsellesi sopiva laji
  3. Kysy vinkkejä ammattilaiselta esim. kuntosalilla saa opastuksen laitteisiin ja valmiin ohjelman
  4. Kuuntele itseäsi ja kehoasi matkan varrella
  5. Hanki hyvät, mukavat ja laadukkaat liikuntavarusteet
  6. Muista lepopäivät
  7. Huolla kehoasi
  8. Muista riittävä nesteytys ja terveellinen ravinto

Kuntosali, ryhmäliikunta tai jooga, valinta on sinun

Mitä vanhemmaksi tulemme, sen tärkeämpää meille on, että tukirankaamme eli luustoamme suojaavat lihakset saavat niille tarvittavaa ärsykettä. Kuntosali on oikein hyvä ja kokonaisvaltainen liikuntamuoto liikunnan aloittavalle. Siellä ei tarvitse rehkiä verenmaku suussa, mutta saat varmasti hien pintaan.

Kuntosalilla voi käydä pitääkseen yllä hyvää lihaskuntoa. Siellä ei tarvitse kasvattaa suunnitelmallisesti lihasta. Pyydä ammattilaista suunnittelemaan sinulle hyvä kokovartalon kuntosaliohjelma. Salilla käynti on mukavaa ja leppoisaa. Kuntoilla voi omaan tahtiin ja itselleen sopivaan aikaan. Ota vaikka kaveri mukaan. Monet kuntosalit ovat auki kellon ympäri avainkortilla.

Aloita näistä:

 

liikunnan aloittaminen nollasta

Laadukkailta kuntoklubeilta löytyy myös hyvä valikoima erilaisia ryhmäliikuntatunteja, jos haluat liikkua porukassa. Mene rohkeasti mukaan. Valitse aluksi aloittelijalle sopivia tunteja, pikkuhiljaa voit ottaa mukaan myös rankempia tunteja.

Voit valita lajiksesi myös joogan tai pilateksen, joilla saat vartalostasi sutjakan ja vahvan. Yllättävän nopeasti huomaat muutoksia kehossasi. Jooga ja pilates ovat koukuttavia lajeja ja ne ovatkin oivia, kun aloitat liikunnan nollasta. Jooga ja pilates suojaavat keholle tärkeitä niveliä, mutta vahvistavat samalla lihaksistoa. Myös hapenottokyky tehostuu, joten nämä lajit ovat todella hyviä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Maltti on valttia!

Aloita liikuntaharrastus varovaisesti. Usein alkuinnostus lopahtaa, koska aloitetaan liian kovalla sykkeellä ja lihakset kipeytyvät sen verran, että ei enää kiinnosta jatkaa. Varomaton aloittelija saattaa myös liialla innostuksella rikkoa itsensä, jolloin rasitusvammat saattavat laittaa liikunnan hyllylle pidemmäksi aikaa ja uudestaan aloittaminen on taas kaksin verroin hankalampaa. Paras neuvo on siis aloittaa varoen, mutta innostavalla otteella. Terveempää ja hyvinvoivaa uutta vuotta kaikille vasta-alkajille!

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit