Vinkit ensimmäiseen jumppakertaan

Miten valmistaudun jumppatunnille?

Sopivan tunnin valinta ja paikan varaaminen: aluksi on hyvä käyttää hetki aikaa sopivan tunnin valintaan. Henkilökuntamme auttaa mielellään tässä asiassa. Jos olet vasta aloittamassa kuntoilua, suosittelemme IISI-tuntejamme, jotka ovat hauskoja ja takuulla helppoja tunteja.

Ryhmäliikunnan aikataulu on nähtävillä nettisivuilla sekä vastaanotossamme. Tunnille on hyvä ilmoittautua etukäteen, varmistaakseen paikkansa haluamalleen tunnille. Paikan voi varata 14 vrk ennen kyseistä tuntia. Paikan varaus onnistuu joko puhelimitse, klubilla tai omilla nettitunnuksilla verkon kautta.

Hyvän olon harjoitus

Jotta olo olisi tunnin ajan energinen ja liikunta nautittavaa, tulisi harjoittelua edeltävä ateria olla nautittu viimeistään 2 h ennen tunnin alkamista. Tämän lisäksi olisi hyvä nauttia pieni energiaa sisältävä välipala 15 minuuttia ennen tuntia. Tähän sopii esim. banaani tai energiapatukka.

Mitä mukaan jumppatunnille?

Jumppatunnille on hyvä pukeutua mukaviin, liikunnan salliviin vaatteisiin. Esim. T-paita ja jumppatrikoot tai collegehousut sopivat tarkoitukseen hyvin. Saatavilla on myös erityisesti liikuntaan suunniteltuja vaatteita, joiden ominaisuuksien vuoksi liikkumisesta tulee entistä miellyttävämpää, esim. vaate ei ”ime” hikeä itseensä vaan haihduttaa hien vaatteen läpi ilmaan, jolloin vaate tuntuu kuivalta läpi tunnin.

Kaikilla jumppatunneilla käytetään sisäjalkineita/aerobicjalkineita, niin mukavuus- kuin turvallisuussyistä. Jalkineissa tulisi olla vaalea pohja.

Lisäksi mukaan olisi hyvä ottaa juomapullo sekä hikipyyhe. Ne voi hankkia myös kuntoklubilta. Tunnin aikana on hyvä nauttia nestettä ja vesi on erinomainen juoma jumppatunnille. Mikäli ruokailu ennen tuntia on jäänyt heikommalle, on hyvä vaihtoehto nauttia tunnin aikana energiajuomaa, jotta olo säilyy hyvänä koko tunnin ajan ja vielä sen jälkeenkin. Energiajuomaa voi ostaa kuntoklubilta.

Huomioitavaa jumppatunnilla?

Jumppatunnille on hyvä saapua ajoissa, jotta vaatteiden vaihtamiseen jää riittävästi aikaa. Klubille saavuttuasi ilmoittaudu ensin asiakaspalvelussa. Ohjaaja on vastaanottamassa asiakkaita 10 minuuttia ennen tunnin alkua jumppasalissa, jolloin kannattaa kertoa olevansa ensimmäistä kertaa jumppatunnilla. Näin ohjaaja tietää neuvoa ja auttaa tarvittavissa asioissa läpi tunnin.

Osalla tunneista käytetään välineitä tai erillisiä painoja, ohjaaja kertoo aina tunnin alussa kunkin tunnin tarvittavat välineet. Muista, että voit vapaasti levätä kesken tunnin. Tunnin jälkeen sekä ohjaaja että muu henkilökuntamme vastaavat mielellään kysymyksiisi.

Mitä jumppatunnin jälkeen?

Tunnin jälkeen on hyvä nauttia ravintoa, joka täyttää harjoituksessa ehtyneet energiavarastot. Kuntoklubilta on saatavissatunnin jälkeisen energiavajeen täyttämiseksi useammanlaisia palautusjuomia ja –patukoita, joiden valinnassa henkilökuntamme auttaa mielellään.

Muutama tunti jumpan päätyttyä on hyvä venytellä perusteellisemmin, vaikkapa samat venytykset kuin jumppatunnin lopussa tehtiin. Seuraavina päivinä voivat lihakset ilmoitella olemassa olostaan pienellä lihaskivulla, mutta se ei ole vaarallista, vaan merkki siitä, että on tehty jotain, mihin ei ole totuttu. Näin tapahtuu kunnon kehittyminen. Lihaskivusta pääsee parhaiten eroon venyttelemällä ja liikkumalla kevyesti – liikkumatta ei siis tarvitse eikä kannata olla. Ensimmäisten kertojen jälkeen keho tottuu liikuntaan, eikä enää kipeydy samalla tavoin.

Mitä jos en osaa?

Jos koet epävarmuutta voit aina kysyä neuvoa ohjaajiltamme tai muulta henkilökunnalta. Me kaikki autamme sinua mielellämme. Me olemme täällä vain sinua varten. Voit aivan hyvin halutessasi kysyä neuvoa myös klubin muilta jäseniltä.

image description

Kokeile 3 päivää

Nimi
Etunimi:
Sukunimi:

Puhelin

Sähköposti

Keskus