Muutama vuosi sitten treenaamisessa tärkeintä oli tuloksellisuus. Aikaa venyttelylle ei tahtonut löytyvän, enkä vain malttanut antaa kehon palautua. Vaikka paikat olivat kipeänä, menin mieluummin salille kuin pidin lepopäivän.  

Piti keksiä, miten saisin venyttelyn mukaan arkirutiineihin. Ajattelin, että kun liikun paljon niin minun ei tarvitse venytellä – vaikka asiahan on juuri päinvastoin! Kun aloin yhdistämään venyttelyn johonkin muuhun, ei se tuntunut enää yhtä tylsältä tai aikaa vievältä. Tässä vinkkini, jolla sain itseni venyttelemään useammin:  

Kuuntele äänikirjaa venytellessäsi. 

Ilmaisia äänikirjoja löytyy paljon netistä, ja monet voi ladata vain pdf-tiedostoina puhelimeen. Äänikirjoja voi kuunnella myös salilla venytellessään, alku- tai loppuverrytellessään. Kirjan kuunteleminen rauhoittaa, ainakin minua, eri tavalla kuin musiikin kuuntelu. Siksi treeni onkin kiva päättää juuri kirjan kuunteluun.  

Venyttele sängyssä. 

Aamuvenyttely sängyssä on paras startti päivällä! Samalla voi laittaa jonkun kivan biisin soimaan taustalla, ja herätykset alkavat tuntua yhä helpommilta. Kun venytykset on jo aamulla tehty, eivät ne jää niin helposti tekemättä. Ja kroppa kiittää! 

Käy ohjatussa venyttelyssä. 

Jos yksin ei tule venyteltyä voi olla parempi käydä ohjatussa venyttelyssä. Siellä saat myös tarkemmin neuvot venytysten suorittamiseen ja varioimiseen tarvittaessa. 

Itselläni on vain ongelmana, että minulla on tapana nukahtaa venyttelyssä. Mutta toisaalta sehän on merkki rentoutumisesta! Ehkä sekin puoltaa tosiaan venyttelytuntia, että siinä tulee rentouduttua eri tavalla. Omalla kohdallani kotona venyttely menee helposti multitaskaamiseksi, joten vaihtelu virkistää. 

Venyttele jonkun kanssa.  

Kokeile parivenytyksiä! Kaveri venyttää ja sinun tarvitsee vain maata paikoillaan. Siinä vasta on arjen luksusta!  

Käytä luppoaika venyttelyyn. 

Lyhyitä venytyksiä voi tehdä luppoajalla, odotellessaan vaikka bussia. Olen ottanut tavaksi tehdä fysioterapeutin minulle neuvomia lonkankoukistajavenytyksiä pestessäni hampaitani. Samalla on helppo katsoa, että hampaita tulee pestyä se kaksi minuuttia, kun jalatkin pitää venyttää tasaisesti! 

Valitse laji, jossa venytykset ovat osa harjoitusta. 

Pilates ja aktiivisemmat joogaharjoitukset ovat esimerkiksi lajeja, joissa lihaskunto ja kehonhuolto yhdistyvät.  

On siis monta tapaa saada venyttely mahtumaan arkirutiineihin! Nyt vaan venyttelemään. 😊  

Piditkö artikkelista?
Tykätty 17 kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit
image description

Kokeile kolme päivää

Nimi
Etunimi:
Sukunimi:

Puhelin

Sähköposti

Keskus