Saatat treenata kenties halutaksesi lisää voimaa, terveyttä tai pudottaaksesi painoa. Ehkä liikut sen takia, että se on mukavaa ja siitä tulee hyvä olo. Kaikki edellä mainitut ovat hyviä syitä liikkua ja treenata. Haluaisitko vaihtelua treeniisi tai kiinnostavatko haasteet sinua? Treenaatko sinä tasapainoa tietoisesti? Ota haaste vastaan ja järjestä aikaa myös tasapainoharjoittelulle!

Mikä avuksi tasapainoharjoittelussa?

Hyödynnä näitä vinkkejä, kun harjoittelet tasapainoa.

Tukipinta-ala

Tukipinta-ala on se alue, joka sisältää jalkapohjiemme ja jalkojen väliin jäävän alueen. Mitä leveämpi tukipinta-ala eli mitä leveämmässä asennossa seisomme, sen tukevampi asentomme on. Esimerkiksi kun seisomme yhdellä jalalla, tukipinta-ala on huomattavasti pienempi kuin hartioiden levyisessä asennossa seistessä.

Näköaisti

Ota kiintopiste eli katso yhteen kohtaan harjoittaessasi tasapainoa. Tämä vaatii keskittymistä, mutta kiintopiste auttaa meitä hallitsemaan tasapainon. Jos haluat haastetta, mene seisomaan pöydän eteen tai muun tuen viereen. Sitten sulje silmät ja yritä pitää tasapaino. Jos tämä on helppoa, saat haastetta seisomalla yhdellä jalalla silmät kiinni. Näköaistin poissulkeminen tekee tasapainon ylläpitämisestä haastavampaa.

Pehmeä ja epätasainen alusta

Silmien sulkeminen tuo haastetta tasapainon ylläpitoon, mutta vaihtelua saat myös muuttamalla alustan epätasaiseksi tai pehmeäksi. Jos yhdellä jalalla seisominen on helppoa kovalla alustalla, kokeile seistä jumppamaton päällä tai kokeile tasapainolautaa.

Liikkeessä ja eri asennoissa

Tasapainoa voidaan treenata paikoillaan (staattisesti) tai liikkeen aikana (dynaamisesti). Kokeile pystytkö istumaan jumppapallon päällä vain toinen jalka alustassa. Jos tämä on helppoa, haastetta saat nostamalla molemmat jalat ilmaan. Pallo toimii myös pehmeänä ja epätasaisena alustana. Liikkeessä voit harjoittaa tasapainoa esimerkiksi kävelemällä kapeaa puomia tai lattialle laitettua narua pitkin.

Milloin tasapainoa kannattaa harjoittaa?

Kun harjoitat tasapainoa tietoisesti, tee tasapainoharjoitteet ennen raskaampaa harjoittelua. Kun lihakset ovat väsyneet, on tasapainon ylläpitäminen hankalampaa. Esimerkiksi jos harjoittelet kuntosalilla omatoimisesti, tee tasapainoharjoitteet ennen voimaa vaativia harjoitteita. Tällöin lihakset eivät ole treenistä uupuneet ja harjoittelu on näin myös turvallisempaa.

Tasapainoharjoitukset – kokeile näitä!

  • Seiso yhdellä jalalla 1 minuutti
  • Seiso jalat yhdessä silmät kiinni 1 minuutti. Seiso tämän jälkeen yhdellä jalalla silmät kiinni 1 minuutti.
  • Tandem-seisominen: aseta jalat peräkkäin niin, että etummaisen jalan kantapää osuu takimmaisen varpaisiin, seiso 1 minuutti. Saat lisää haastetta sulkemalla silmät.
  • Seiso tasapainolaudalla ja lähde hitaasti kyykistymään. Nouse takaisin ylös, toista 10-15 kertaa
  • Aseta hyppynaru lattialle ja kävele sitä pitkin tandem-kävelyä: kävele niin pieniä askelia, että astuvan jalan kantapää osuu aina taaemman jalan varpaisiin.
  • Seiso yhdellä jalalla ja lähde piirtämään ilmassa olevalla jalalla puoliympyrää lattian yläpuolella

Jos tarvitset vielä lisää haastetta, tee yllä olevat harjoitteet jumppamaton päällä

Lisää vinkkejä ja haastavuutta harjoitteisiin voit kysyä kuntosalisi fysioterapeutilta. Tasapainoista vuoden alkua!

 

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Ilona Haapaniemi Personal Trainer, Fysioterapeutti | Forever Matinkylä

Koulutukseltani olen fysioterapeutti ja toimin Fustra-yksilövalmentajana sekä Personal Trainerina. Minulle tärkeää on kehon kokonaisvaltainen hyvinvointi ja liikunnan ilo! Kuntosaliharrastukseni ja kilpaileminen body fitness -lajissa ovat antaneet omakohtaista kokemusta kehon muokkaamisesta ja tavoitteita tukevasta terveellisestä ruokavaliosta.

image description

Aloita kuntoilu

Meillä on tapana onnistua. Kokeile kolme päivää Miksi valita Forever?