2017 vuosi on nyt taputeltu ja aika aloittaa uusi vuosi 2018 puhtaalta pöydältä. Tämä tarkoittaa tietenkin myös liikunnan suhteen uusia lupauksia, tavoitteita. Onnistuitko viime vuoden tavoitteissasi, pudotitko ne kilot joita olit ajatellut? Aloititko uuden harrastuksen?

Usein tavoitteet kaatuvat ennen aikojaan, motivaatio hiipuu tekemiseen parin kuukauden sisällä tai  ”aloitan huomenna”-lause on jatkunut pitkälle seuraavaan vuoteen eikä koskaan kunnolla aloitettukaan omien tavoitteiden saavuttamista.

Tavoitteiden asettaminen

Tavoitteiden asettamisessa ja haaveiden ääneen sanomisessa ei ole mitään väärää, päinvastoin, mutta pelkät sanat ei riitä tekoihin. Tavoitteet pitää olla konkreettisesti asetettuja, selkeitä ja suunnitelmallisia. Niistä täytyy alusta asti pitää kiinni, mutta kuitenkaan ei saa antaa yhden tai useammankaan ”lipsahduksen” kaataa pakkaa, jos tulee lipsumisia, ei anna koko projektin valua sen takia hukkaan vaan jatkaa siitä mihin on jäänyt.

Älä aseta liian tiukkoja vaatimuksia, tavoitteiden pitää tukea elämäntapamuutosta ja terveyden näkökulmasta järkevästi suhteutettuja asioita, ei esimerkiksi ole terveyden kannalta järkevää lähteä tavoittelemaan -20kg laihdutusta yhdessä kuukaudessa. Painoa ei saa pudottaa liikaa kerralla eikä keho pysty ylläpitämään niin tiukkoja dieettejä, ennen pitkää liian nopeasti pudotetut kilot tulee bumerangina takaisin. Mieti viime vuotta 2017, mitä tavoittelit, saavutitko sen? Jos et, oliko se liikaa kerralla pyydettyä? Mistä asioista olet kiitollinen viime vuodesta?

Mitä haluat saavuttaa nyt?

Aseta uudet tavoitteesi vuoteen 2018 järkevästi

  • Kirjaa tavoitteesi ylös, visualisointi auttaa asioiden saavuttamisessa
  • Jos tavoitteesi vaatii pidempää prosessia, pilko se osiin esim. kuukausiin tai viikkoihin.
  • Älä aseta liian tiukkoja linjoja. Esimerkiksi 2 kuukauden herkkulakko, mitä hyötyä? Ei mitään. Tee itsellesi mielummin herkkupäivä esimerkiksi kerran viikossa, harjoittele sen ylläpitämistä. Liian tiukat rajat eivät jatku läpi elämän ja jojoilua sekä epäonnistumisia tulee väkisinkin
  • Ole armollinen itsellesi, jos lipsahdat jostain kerran tai kaksi, se ei kaada koko pakkaa. Jatka siitä mihin jäit.
  • Älä keskity negatiivisiin asioihin, eli siihen mitä ET halua ja mihin ET ole nyt tyytyväinen, keskity siihen mihin olet nyt tyytyväinen ja mitä haluat vielä saavuttaa
  • Usko itseesi
  • Ole kiitollinen siitä, mitä sinulla on jo nyt ja mene rauhassa kohti tavoitteitasi, älä piiskaa itseäsi

Ja tärkein: kysy neuvoa liikuntaan liittyvissä tavoitteissa esim. kuntosaliohjaajalta, yksin ei tarvitse sooloilla. Meillä on Foreverilla joka arkipäivä ohjaaja kuntosalilla -tunteja, jolloin ohjaajat ovat kuntosalilla apunasi.

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Jasmine Nygren Personal Trainer

Kisakallion urheiluopiston käynyt liikuntaneuvoja ja personal trainer, työskentelen Forever Töölössä Personal trainerina ja ryhmäliikunnanohjaajana. Koen tärkeäksi edistää ihmisten hyvinvointia ja terveyttä. Haluan tuoda ihmisille hyvää oloa liikunnan kautta.