Taas on se aika vuodesta, jolloin moni meistää punnitsee upean ilman, lomien ja salin välistä tasapainoa.

Kesän helteet ovatkin jo hellineet meitä, ja siinä samalla nuo lämpimät aurinkoiset päivät tuovat saleille hyvin tilaa. Moni miettii kesän aikaista taukoa kuntoilusta ja kuntosalille palaamista sitten syksymmällä. Parin viikon treenitauko ei aiheuta katastrofia ja joskus pieni tauko tekee palautumiselle ja mielelle oikein hyvää. Kesällä on kuitenkin hyvä jatkaa säännöllistä liikkumista –  ennen kaikkea terveyssyistä. Kun liikkuminen on säännöllistä myös kesällä, ei liikunnan jatkaminen tai jopa ”uudelleen aloittaminen”, tunnu ollenkaan niin pahalta 😊

Lue myös: treeniohjelma – kesäinen ulkotreeni

Mitä pidempään on liikkumatta, sen suuremmaksi kasvaa kynnys aloittaa liikunta.

Miten sitten yhdistää kesähelteet ja kesälomat?

Tässä muutama vinkki takataskuun:

  1. Jos on tulossa helteinen kesäpäivä, niin kuntoile heti aamusta. Muutaman tunnin auringossa olon jälkeen tulee helposti letkeä ja hyvinkin rentoutunut olo, tällöin kynnys lähteä salille on varmasti suurempi ja treeni jää helpommin tekemättä. Suuntaa siis salille heti aamusta.
  2. Mökkeilijällä on usein upeat kävely tai lenkkimaastot ympärillä. Reipas kävely tai juoksulenkki ovat oiva tapa ylläpitää peruskuntoa. Muutama eripainoinen kahvakuula on myös mökkeilijän pelastus. Ensin lenkki tai kävely ja perään pieni kuntopiiri. Eipä uiminen järvessä tai meressäkään ole hullumpi kuntoilumuoto.
  3. Mikäli matkustat ulkomaille, löytyy lähin kuntosali helposti googlaamalla. Taannoisella Maltan matkallani googlasin ”Gym Gozo Malta” ja suuntasin google mapsin avulla lähimmälle kuntosalille.

Lue myös: Tee testi – tunnista omat motivaattorisi

Nämä kokemukset ovat hauskoja, sillä salit ovat niin kovin erilaisia maailmalla. Foreverin jäsenenä saat myös travelpassin käyttöösi, jolloin Cms – ketjun salit ovat veloituksetta käytössäsi.

Juoksu ja kävely ovat siitä hyviä harrastuksia, että paikaksi kelpaa melkein mikä vain!

  1. Monella hotelilla on nykyään kuntosali. Joissain on jopa ohjattuja ryhmäliikuntatunteja.
  2. Salilla ei aina tarvitse huhkia tuntitolkulla. Kävellen tai juosten salille, salilla 30 – minuutin lihaskuntotreenit ja kävellen tai juosten takaisin kotiin. Säästyy aikaa, kun matkat ovat jo kuntoilua 😊

30 – minuuttia kerralla, kolme kertaa viikossa? On meinaa kuusi tuntia kuukaudessa.

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Christa Porander Kuntoklubin johtaja

Minä Christa, neljääkymppiä lähestyvä kuntoklubin johtaja. Liikunnan ilo, itsensä kehittäminen ja elämästä nauttiminen – siinä elämän resepti!