Kahvakuulatreeni on saavuttanut suuren suosion kuntoilijoiden joukossa. Ei ole montaakaan kuntoilijaa, joka ei olisi kahvakuulailua joskus kokeillut. Ei ihme, koska tehokas kahvakuulatreeni on hyvä tapa kiinteytyä ja kasvattaa lihaskuntoa. Mikä parasta, se onnistuu myös ulkona ja kesäisin kuulat ovatkin tuttu näky puistoissa ja urheilukentillä.

Aloita kahvakuulailu kevyesti

Kahvakuulalla voi tehdä monipuolisen koko kehon treenin. Kuulia on useita eri painoisia. Naisille sopivat aloituspainot ovat usein noin 4-8 kilon välillä ja miehille 8-12 välillä. Yksikin kuula riittää alkuun, mutta kun edistyt pikkuhiljaa, kannattaa hankkia muutamia eri painoisia, jotta saat haastetta jokaiselle lihasryhmälle. Ylävartalolle ja käsille pienemmät kuulat ja alavartalolle painavammat. Kehitys on helppo huomata, kun käytössä oleva kahvakuula alkaa tuntumaan kevyelle. Motivaatio vain kasvaa, kun huomaat tarvitsevasi suuremman kuulan käyttöösi.

Tehokas kahvakuulatreeni

Kahvakuulatreeniin löytyy useita erilaisia liikkeitä. Voit tehdä käsiä ja ylävartaloa sekä ottaa mukaan keskivartalon, pakarat ja jalat. Kahvakuulan perusliikkeet tehdään jalkojen ja keskivartalon lihasten avulla. Voit treenata joko yhdellä kuulalla tai niin, että sinulla on molemmissa käsissä samanpainoiset kuulat, riippuen liikkeestä. Näin saat lisää haastetta ja painoa liikkeisiin. Esimerkiksi kyykyt, soutuliikkeet, rinnalleveto, pystypunnerrukset, tempaukset ja heilautukset ovat hyviä liikkeitä kahvakuulatreeniisi.

Kuulan kahvasta on helppo pitää kiinni. Toiset käyttävät salihanskoja kahvojen kanssa, jotka suojaavat kämmenen ihoa rakoilta ja hiertymiltä varsinkin suuria kuulia nostellessa. Muista olla varovainen kahvakuulia nostellessa, jotta varpaasi säilyvät ehjinä. Sinänsä kahvakuulatreeni on turvallista, koska kuula on helppo laskea alas, jos väsähtää kesken toistojen.

Tehokas kahvakuulatreeni aloittelijalle

Muista tehdä kunnon alkulämmittely, jotta vältyt ikäviltä loukkaantumisilta. Aloittelijan on hyvä olla maltillinen kahvakuulien kanssa. Aloita kevyemmillä kuulilla, vaikka jotkin liikkeet tuntuisivatkin helpoilta. Keskity mieluiten tekemään liikkeet teknisesti oikein. Liian usein kuntoilijat sortuvat tekemään sen virheen, että aloittavat liian painavilla painoilla. Painoja voi alkaa lisäämään, kun opit oikean nostotekniikan. Kahvakuulatreenin koko kropalle saat hiomalla nostotekniikan kuntoon, jolloin rasitus osuu oikeaoppisesti eri lihaksiin. Myös loppuverryttely ja venyttely on hyvä tehdä treenin päätteeksi.

Kesällä on mukava tehdä kahvakuulatreeni ulkona. Kuulia on helppo kantaa mukana. Osallistu rohkeasti paikkakuntasi kahvakuulatreeneihin ulkona. Ryhmässä on voimaa ja aurinkoisella säällä on kiva liikkua. Voit myös ottaa kahvakuulat mukaan vaikka mökille ja tehdä treenisi mökin terassilla. Treenin päätteeksi tekee hyvää pulahtaa viileään järviveteen.

Kokeile 10 päivää

Kokeile Foreverin kuntosalia ja kahvakuulatunteja 10 päivää veloituksetta.

Kokeile »

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit