Ihmisen keho pystyy yllättäviinkin suorituksiin ja haasteisiin, joista saamme erilaista motivaatiota ja intohimoa liikkumiseen. Minä pystyinkin siihen, onneksi uskalsin ottaa haasteen vastaan omalla kehollani! Mikä parasta tässä harjoittelussa on, sitä voi tehdä missä sekä milloin vain ilman välineitä tai painoja käyttäen. Olen iloinen, että kehonpainoharjoittelu on noussut suosioon viime aikoina. Saamme erilaisen motivaation kehonpainoharjoittelussa, kun huomaamme pystyvämme liikuttamaan omaa kehoamme aina vain tehokkaammin ja helpommin.

Kehonpainoharjoittelulla treenaat isot lihasryhmät helposti

Isojen lihasryhmien treenaaminen ja kehittäminen omalla keholla on helpompaa, sillä pienemmät lihakset, esimerkiksi käsivarsissa, toimivat hyvin avustavina lihaksina viimeistellessään suoritusta. Muutamilla perusliikkeillä sekä isoja lihasryhmiä vahvistavilla liikkeillä saadaan tehokas ja vahva treeni suoritettua, kunhan muistaa pitää treenin palautukset myös sopivan mittaisina. Kehonpainoharjoittelulla on hyvä aloittaa kuntosaliharjoittelukin. Kun asennot ja liikkeet ovat kunnossa, on kynnys matalampi lähteä lisäämään painoja laitteiden avulla. Opimme samalla vahvistamaan syviä lihaksiamme, jotka vaikuttavat päällimmäisimpiin lihaksiimme. Ne ovat ensisijaisen tärkeitä siinä, että kehonpainoharjoittelun sujuu ja tehoaa hyvin!

Kyykyt, punnerrukset ja leuanvedot!

Jalkalihasten kehonpainoharjoittelussa avain osiossa ovat kyykyt, jolloin saadaan muokattua koko jalkalihaksisto erilaisilla leveyksillä ja syvyyksiä muuttaen. Pakaralihakset eivät välttämättä tarvitse isoa liikerataa, koska polte syntyy varmasti jalannostoilla ja jalkojen nostoilla/käännöksillä riittävän monella toistolla. Erilaiset loikat ja hypyt ovat myös keino saada muokkausta jalkalihaksille ja plussana saamme hapenottokyvyn parantumaan ja rasvanpolton tehostumaan. Kätevää, mutta tarvitaan omien rajojen ylittämistä kerta toisensa jälkeen, jotta pääsemme loikkaamaan/hyppäämään korkeammalle ja kyykistymään syvemmälle haastaen kehoamme.

Punnerrukset ovat tekniikaltansa haasteellisempia kuin esimerkiksi kyykyt. Polvet lattiassa on helppo lähteä hahmottamaan oikeaa liikerataa varmistaen rintalihasten hyvän poltteen saaminen. Punnerruksiin saadaan haastetta lisäämällä taputuksia ja nostoja punnerruksien välissä. Kun rupeamme treenaamaan punnerruksia kehonpainoharjoittelussamme, on tärkeintä oppia erilaisten käsien leveyksien hallitseminen, riippuen haluaako muokata ojentajia vai isoa rintalihasta enemmän.

Yläselälle on hankala saada liike toteutettua ilman apuvälinettä, onneksi on leuanveto keksitty! Helposti liike lähdetään vetämään käsivoimien avulla, ennen kuin hahmotamme yläselän lihakset joilla saamme tuotettua voiman leveän selkälihaksen ja lapojen alueelta. Omaa kehoa avustaa erilaiset kuminauhat, jarrutukset ylhäältä alas.

Keskivartalotreeni ja rasvanpoltto hypyillä

Core eli keskivartalon lihakset on monelle meistä isoin huolenaihe, kun haluamme kiinteytyä. Suosittelen erilaisia loikkia ja hyppyjä lisänä keskivartalon liikkeisiin, jolloin aktivoimme kuin huomaamatta keskivartaloa ja samalla tehokas rasvanpoltto lähtee kiihtymään. Keskivartalolle hyviä liikkeitä aloittelijalle ovat rutistukset suorille ja kierrot vinoille vatsoille. Kokenut treenaajaa ottaa mukaansa vielä ylävartalon erilaisina käsiliikkeineen, jolloin korostuu erityisesti oma kehonhallinta, jolloin saadaan liike pysymään hallinnassa ja kohdistumaan liike juuri keskivartaloon.

Näitä perusliikkeitä yhdistettynä toisiinsa, saadaan muokattua kroppa läpi ilman lisäpainoa. Haasteena on oma keho ja asenne! Meiltä personal trainereiltä ja ryhmäliikunnanohjaajilta voit tulla aina kysymään vinkkejä ja keinoja, millä voit saada itsestäsi ja kehostasi vielä enemmän tehoja irti!

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Heli Lehtinen Personal trainer

Pohjanmaalta kotoisin oleva nuori nainen. Lyhyesti kuvailisin itseäni positiiviseksi, joustavaksi ja energiseksi. Olen onnellinen, koska olen saanut nuorena liikunnasta ammatin itselleni ja saan tehdä unelmaani vastaavaa työtä, jossa pystyn kokoajan kehittyä paremmaksi ohjaajaksi!