Nykypäivänä kaikille varmasti on käynyt selväksi mistä päivittäiset ruoka-annokset tulisi koostua – riittävästi proteiinia, hyvälaatuisia hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, kasviksia, marjoja, hyviä rasvoja ja niin edelleen. Mutta onko kaikille selvää mitä sieltä kaupasta tulisi ostaa?

Elintarvikkeiden tuotenimet ja imagot saattavat olla hyvinkin hämmentäviä ja harhaanjohtavia. Vaikka ruisleipäpaketin päällä lukee sana täysjyväruis, voi leipä silti olla leivottu suurimmaksi osaksi vehnäjauhoon. Siksipä ruokakaupassa asioimiseen kannattaa varata hieman aikaa ja tutkia elintarvikkeiden tuoteselosteita  tarkemmin.

Elintarvikkeiden valmistusaineluettelo

Valmistusaineluettelossa on nimensä mukaisesti lueteltu tuotteen valmistusaineet, mutta tiesitkö, että tuotteet on järjestetty listaan raaka-aineiden painon mukaan? Ensimmäisenä listalla olevaa raaka-ainetta on tuotteessa eniten ja listan hännillä olevaa raaka-ainetta on käytetty vähiten. Leipäpussin päällä voi lukea täysjyväruisleipä, mutta valmistusaineluettelossa ensimmäisenä raaka-aineena komeileekin vehnäjauho. Valmistusaineluettelosta kannattaa siis tarkistaa mikä on rukiin osuus leivän viljavalmisteista. Eviran suosituksen mukaan leivän saa nimetä ruisleiväksi jos rukiin osuus viljavalmisteista on vähintään 50%.

Lihoista ja leikkeleistä kannattaa aina tarkistaa tuotteen lihapitoisuus. Ei ole siis ihan sama minkä leikkelepaketin kaupan hyllystä valitset. Hylly on täynnä leikkele- ja lihapaketteja, joissa lihan osuus saattaa olla hyvinkin minimaalinen. Valitettavasti nämä köyhemmän lihapitoisuuden omaavat paketit erottuvat edukseen kaupan hyllyiltä yleensä halvemman hintansa puolesta. Tutki siis seuraavalla kerralla hieman tarkemmin liha- ja leikkelepakettien tuoteselosteita ennen kun valitset tuotteen ostoskärryysi. Älä pihistä muutamaa euroa huonomman laadun vuoksi!

Pakkausselosteiden avulla on mahdollista myös arvioida tuotteen ravitsemuksellista laatua. Hyvästä laadusta kertovia tekstejä ovat mm.

  • Täysjyväviljan osuus valmistuksessa käytetystä viljasta 100 %
  • Vähäsuolainen
  • Ei lisättyä sokeria
  • Korkea kuitupitoisuus
  • Lihapitoisuus yli 90 %

Ravintoarvotaulukot

Valmistusaineluettelon lisäksi pakettien kyljestä on hyvä vilkaista myös ravintoarvotaulukkoa. Ravintoarvotaulukosta selviää tuotteen ravintosisältö 100g kohden. Joissakin elintarvikkeissa ravintosisältö on ilmoitettu myös annosta tai pakkausta kohden. Ravintoarvotaulukosta saa tärkeää ja hyödyllistä tietoa tuotteen sisältämästä energian (kcal), proteiinin, hiilihydraatin, rasvan (tyydyttyneen ja tyydyttymättömän), sokerin ja suolan määrästä.

Ravitsemukselliset väittämät voivat olla harhaanjohtavia

Älä mene lankaan harhaanjohtavien mainoslauseiden takia.

Esimerkiksi:

sisältää vähemmän sokeria”

Ei tarkoita välttämättä sitä, että tuotteessa olisi käytetty vain hyvin vähän sokeria. Tämänlaisen mainoksen saa laittaa pakettiin jos tuote sisältää vähintään 30% vähemmän sokeria kuin vastaava muu tuote.

Sisältää runsaasti proteiinia

Viimeaikoina on toitotettu joka tuutista, miten riittävään proteiinin saantiin tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Tämä on totta, mutta se, että paketin kyljessä lukee teksti ”sisältää runsaasti proteiinia” ei tee siitä välttämättä terveellistä ja hyvää vaihtoehtoa. Otetaan esimerkiksi proteiinipatukat. Kyllä, proteiinin määrä saattaa olla patukassa hyvinkin optimaalinen, mutta patukka saattaa sisältää myös huomattavan määrän lisättyä sokeria. Tässä vaiheessa on siis hyvä tarkistaa tuotteen valmistusluettelo ja ravintoarvotaulukko.

sisältää omega-3 rasvahappoja”

Kyllä, saattaa sisältää, mutta tuotteessa saattaa olla esimerkiksi laadultaan huonompaa rasvaa sitäkin enemmän.

Käytä siis seuraavan kerran ruokakauppaan mennessäsi hieman aikaa tuotteiden vertailuun. Lue pakkausselosteita ja maksa muutama euro enemmän siitä, että ostat hyvänlaatuisia raaka-aineita. Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran sivuilta löydät paljon hyödyllistä tietoa mm. elintarvikelainsäädännöstä, pakkausmerkinnöistä, tuotteiden kuljetuksesta ja säilytyksestä, tuotteiden markkinoinnista, tuotteiden pakkauksissa esiintyvistä symboleista ym.

Niin kuin sanotaan: ”pienillä valinnoilla voi olla suuri merkitys”.

Tsemppiä tutkimusmatkalle ruokakauppaan!

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Karoliina Villilä Personal Training -koordinaattori

Personal trainer, ravintovalmentaja ja mentaalivalmentaja, Forever Varisto. Loputon tiedon ja oppimisen jano.