Aikaiset aamut, rauhallinen jooga ja vilkas aineenvaihdunta. Kuulostaako hyvältä? Joogaamalla saat todellakin aineenvaihduntasi toimimaan.

Mikä olisikaan ihanampaa kuin aloittaa kiireinen päivä heti aamusta rentouttavalla, mutta silti tehokkaalla joogalla. Jo lyhytkin, muutamia liikkeitä eli asania sisältävä jooga herättää kehon aineenvaihdunnan päivään aivan toisella tavalla. Tätä kannattaa kokeilla, koska joogan jälkeen olo on mitä parhain; rentoutunut, mutta samalla virkeä.

jooga kiihdyttää aineenvaihduntaa.jpg

Aamujoogan kiihdyttää aineenvaihduntaa – ja sen voi tehdä myös kotona

Aikaisin herääminen saattaa näin pimeään aikaan tuntua vaikealta, mutta uuteen rytmiin totuttautuminen kannattaa. Ei aikaakaan, kun huomaat, että iltaisin nukahtaminen on helpompaa ja aamulla herääminen ei enää tunnukaan vaikealta.

Joogan aloitus on helppoa. Voit osallistua joko ryhmätunnille liikuntakeskukseen tai vastavuoroisesti tehdä aamujoogan omassa rauhassa kotona. Mikä vain sinulle sopii parhaiten. Kotiharjoitteluun löytyy netistä paljon hyviä videoita, joiden avulla saat tehtyä tehokkaan, sopivan tasoisen joogatreenin myös itse.

Kokeile joogaa 3 päivää maksutta

Kokeile joogaa

Jooga on ikivanha menetelmä, joka tähtää mielen ja kehon tasapainoon. Joogaliikkeitä on paljon eri tasoisille joogaajille. Hyvät ja lempeät perusliikkeet sopivat aamuihin, joilla saat kehosi vetreäksi. Vaativammat liikkeet voi jättää myöhemmäksi. Niitä kannattaa alkaa harjoittelemaan ammattitaitoisen ohjaajan kanssa. Vaikeammat liikkeet vaativat usein pidempiaikaisen harjoittelun.

Aamujooga tyhjällä vatsalla saa aineenvaihdunnan kohisten liikkeelle. Aktiiviset liikkeet nostavat sykettä ja kiihdyttävät hengitystä ja rentouttavat taas tasapainottavat kehoa. Tämä vastavuoroisuus vilkastuttaa sekä veren- että imunesteen eli lymfan kiertoa. Kiertoliikkeet ovat hyväksi varsinkin selälle ja ryhdille. Aamuihin sopivia liikkeitä ovat esimerkiksi aurinkotervehdys, kobra, alaspäin katsova koira ja soturi.

jooga ja aineenvaihdunta.jpg

Mieli ja keho tasapainoon joogalla

Jooga edistää tutkitusti terveyttä. Joogalla on paljon hyviä vaikutuksia sekä keholle että mielelle. Joogaan liittyvät hengitysharjoitukset ja syvävenytykset auttavat tehostamaan ravinteiden- ja hapenkulkua kehossa. Lihakset joutuvat töihin, mutta myös rentoutuvat. Näin ollen jooga on keholle lempeä, silti tehokas laji ja sopii kaikenikäisille. Jooga alentaa verenpainetta sekä laskee verensokeriarvoja ja kolesterolia. Myös kortisoli- eli stressihormonitasot laskevat.

Joogalajeja on useita erilaisia. Tunnetuimpia ovat hatha ja ashtanga. Jos oma aineenvaihdunta on jostain syystä hidas, kannattaa kokeilla lämpöjoogaa (Bikram tai Hot). Lämpöjoogatunnilla huoneen lämpötila on hieman korkeampi kuin oman kehon lämpö. Tämä edesauttaa hikoilua ja saa aineenvaihdunnan paremmin liikkeelle.

Muista juoda paljon vettä joogan jälkeen pitkin päivää. Vedenjuonti tehostaa aineenvaihduntaa entisestään ja puhdistaa kehoa kuona-aineista, jotka jooga on saanut liikkeelle. Kun mieli ja keho ovat tasapainossa, on päivän haasteet helpompi ottaa vastaan ja kiirekään ei tunnu niin ahdistavalta.

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit
image description

Kokeile 3 päivää veloituksetta

Kokeile kuntosalia ja ryhmäliikuntaa kolme päivää veloituksetta. Yhteydenotto ei sido sinua mihinkään.

Nimi
Etunimi:
Sukunimi:

Puhelin

Sähköposti

Kyllä, haluan hyvinvointivinkkejä ja tietoja tarjouksista sähköpostitse. Viestejä noin yksi viikossa, uutiskirjeet voi perua milloin tahansa.

Keskus