Viikonloppu edessä, mutta motivaatio treeneihin hukassa. Mikä saa juuri sinut innostumaan ja motivoitumaan harjoittelusta? Jaan kanssasi kolme toimivaa vinkkiä, joilla saat lisää motivaatiota. 

 

Hidasta vauhtia

Hektinen elämä ja arki saa myös kehon ja mielen käymään ylikierroksilla. Silloin on aika vaikea kuunnella omaa kehoaan, mitä se juuri nyt tarvitsisi. Treenejä ja elämää vain suoritetaan, jolloin myös aito ilo ja nautinto katoaa. Siinä motivaatiota saa etsiä oikein kunnolla. Eli kuinka toimia käytännössä? Keinoja on monia, tässä yksi nopea ja toimiva esimerkki. Ihan lyhyt, vain kolmen minuutin pysähtyminen päivittäin auttaa hidastamaan vauhtia ja selkeyttämään kehon ja mielen tarpeita. Itse kuuntelen rentouttavaa musiikkia tuona aikana, suljen silmät ja teen pitkiä hengityksiä. Olen läsnä keholleni ja mielelleni. Mitä juuri tänään keholleni kuuluu. Olenko käyttänyt aikani asioihin, jotka tuovat minulle aidosti hyvää oloa. Tarvitsenko tänään pitkän juoksulenkin, vai toimisiko vaikkapa jooga parempana vaihtoehtona. Ilman tätä, edes kolmen minuutin pysähtymistä, läsnäoloa, olen todella stressaantunut, reaktiivisempi ja keskityn epäolennaisiin asioihin. Minulle tämä harjoite on elintärkeä, merkittävästi hyvinvointiini vaikuttava asia. Kokeile sinäkin!

Lue myös: Kiire ja stressi – arjen pahimmat vastustajat

Visualisoi tavoitteesi

Näe lopputulos kirkkaana mielessäsi. Mitä todella haluat harjoittelusta, onko se energisempi olo, yksi harjoitus muiden joukossa, joka vie sinut asettamaasi päämäärään, vai haetko kuntoa kohottavaa vaikutusta tms? Olipa tavoitteesi harjoittelulle mikä vain, visualisoimalla lopputuloksen, lisäät huomattavasti tehoa harjoitteluun, ja tämä saa sinut taatusti motivoituneeksi. Käytännön harjoitteena yksinkertaisesti käy mielessäsi läpi lopputulos, mitä haluat tavoitella. Esimerkkinä kysy itseltäsi nämä kysymykset: Miltä oloni tuntuu harjoituksen jälkeen, miltä kehossani tuntuusekä mitä muita positiivisia vaikutuksia tämä tuo esim ruokavalintojen suhteen? Tämä lisää myös huomattavasti fokusta itse harjoitteeseen, sillä samalla luot suunnitelman sille, mitä olet lähdössä tekemään ja sinulla on tietty tavoite sen saavuttamiseksi.   

Nauti siitä mitä teet

Ja ennen kaikkea siitä, että sinulla on kyky liikkua. Mitä tekisit jos sinulla ei olisikaan mahdollista treenata? Tämä ajatus saa ainakin minut nauttimaan ja innostumaan liikunnasta joka ikinen kerta. Ajatus siitä, että en olisi liikuntakykyinen, saa minut arvostamaan kehoani ja kaikkea liikuntaa. Hymy kasvoilla tai ilman hymyä, mutta säilytä ilo siinä mitä teet. Näin pääset parempiin suorituksiin, ylität tarvittaessa itsesi, ennen kaikkea motivoidut kerta toisensa jälkeen. Joka kerta.  

Lue myös: kuusi vinkki mielekkäämpään liikuntaan. 

Näiden vinkkien myötä toivotan sinulle ja läheisillesi treenin ja hyvänolontäytteistä viikonloppua!

 

Aurinkoisin terveisin, 

Jaana 

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Jaana Johansson Fustra-ohjaaja, mentaalivalmentaja

Työskentelen Forever Herttoniemessä Fustra-ohjaajana. Omat vahvuuslajini ovat nyrkkeily ja maratonjuoksu . Motivoidun tavoitteellisesta urheilusta/ohjaamisesta. Minulle on tärkeää kokonaisvaltainen hyvinvointi ja tästä syystä mentaalivalmennus on intohimoni.