Tänä päivänä työelämä ja sen vaatimukset ovat entistä tiukemmat, ja moni tasapainoilee työn, perhe-elämän ja vapaa-ajan välillä. Toisaalta joka paikassa halutaan repiä entistä enemmän työntekijöistä irti, joten loppuunpalaminen on tilanne, josta monella on valitettavasti omakohtaisia kokemuksia.

Liikunta on oiva stressinpurkuväline, mutta jos on tilanteessa, jossa on jo valmiiksi kova psyykkinen kuorma, kannattaako rääkätä itseään myös fyysisesti niin, että hiki lentää ja silmissä sumenee?

Minulla on aiheesta myös omakohtaisia kokemuksia

Olen tehnyt suurimman osan työurastani taloushallinnon parissa, jossa tyypillisesti vuodenvaihteen jälkeiset neljä kuukautta ovat olleet kaikkein rankimmat ja kiireisimmät. Seitsemän vuotta sitten oma työkuormani oli niin kova, että olin lähellä burnoutia. Siihen aikaan oma pään nollaukseni tapahtui mahdollisimman rankan ryhmäliikuntatunnin avulla. Itse koin, että mitä rankempaa liikuntaa harrastin, mitä enemmän hengästyin ja hikoilin, sitä enemmän sain purettua myös päätäni.

Myöhemmin olen oivaltanut, että olisiko palauttavampana liikuntana sittenkin voinut toimia esim. venyttely, jooga, hieronta tai kenties infrapunasauna? Kun mieli on jo valmiiksi stressaantunut ja siihen yhdistää fyysisesti mahdollisimman rankan liikuntasuorituksen, tuleekin keholle yhtäkkiä tuplastressi. Tämä ei välttämättä edesauta loppuunpalamisesta toipumista, varsinkaan, jos tätä tekee monta kertaa viikossa eikä harrasta lainkaan kevyempää liikuntaa.

Mitä jos ei tule kunnolla hiki?

Aika monella tuntuu olevan käsitys, että se ei ole liikkumista lainkaan, jos ei tule kunnolla hiki tai ei hengästy. Kuitenkin, jos haluaa kohottaa kuntoa, 70 % liikunnasta tulisi tapahtua peruskestävyysalueella, mikä tarkoittaa sykkeessä 60-70 % maksimisykkeestä (220-oma ikä) ja korkeintaan kevyttä hengästymistä. Liikunnastakin on tullut suorittamista ja tehokkuusajattelun kohde.

Kaiken kaikkiaan olisi hyvä muistaa se, että mitä ihmisessä tapahtuu kehossa, tapahtuu jollain tavalla mielessä ja päinvastoin. Keho ja mieli ovat jatkuvassa yhteydessä keskenään. Milloin keho tai mieli (tai pahimmassa tapauksessa molemmat) on todella väsynyt tai ylikuormitustilassa, olisi suositeltavaa keskittyä palauttavaan liikuntaan tai omaan hemmotteluun rankan liikunnan sijaan.

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Laura Nurminen Ryhmäliikuntaohjaaja

Olen sekä intohimoinen liikkuja että herkkä runoilija. Liikunta on ollut minulle lapsesta asti elämäntapa, viimeiset neljä vuotta olen tehnyt sitä osittain työkseni, vaikka se ei työltä tunnukaan!