Hieronta toimii erinomaisena osana urheilijan ja kuntoliikkujan lihashuoltoa, mutta myös palauttamaan istumatyöntekijä työpäivän rasituksista.

Asiakkaana hieronnassa

Kävin ensimmäisen kerran hierojalla aloitellessani liikunnanohjaajan työssä noin 20 vuotta sitten. Olin kuullut, että hieronnalla pystyttäisiin auttamaan lihaskireyksiin, joten olihan sitä kokeiltava. Hieroja oli jumpistani tuttu asiakas, ja aloitinkin rohkeasti 1,5 tunnin kokovartalohieronnalla. Muistan kokemuksesta erityisesti sen, että jalkoja käsiteltäessä en tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa, koska kireyksiä löytyi melkoisesti. Kävellessäni kotiin tunsin oloni tokkuraiseksi, mutta aiempaa rennommaksi. Todellisuus valkeni minulle kuitenkin vasta muutama päivä hieronnan jälkeen, sillä jalat tuntuivat kevyemmiltä ja selän kireydet olivat tiessään. Olin hetkessä myyty hieronnan hyvistä vaikutuksista.

Lue myös: Hieronta sopii muillekin kuin paljon liikkuville

Hierojana – jokaisen kädenjälki on omanlainen

Omien positiivisten kokemusten jälkeen halusin itsekin opiskella hierojaksi. Valmistumisen jälkeen toimin kylpylöissä, liikuntakeskuksissa sekä omassa toimitilassani hierojana usean vuoden ajan. Osan asiakkaista näin vain kerran, toisten kanssa meillä muodostui vuosia kestänyt hoitosuhde. Sen ymmärsin jo taipaleeni alussa, että jokaisella meistä on omanlaisensa lihaskudostyyppi eikä kahta täysin samanlaista kehoa ole olemassakaan. Siksi hierojan käden tunnon on säilyttävänä herkkänä, jotta otteiden voimaa ja suuntaa osaisi käyttää aina asiakkaalle sopivalla tavalla. Ja kuten jokaisen keho on yksilöllinen, on jokaisella hierojalla myös oma kädenjälkensä, mikä on mielestäni suuri rikkaus.

Hieronnan yksilöllisyys

Toiset hakevat hieronnasta vain rauhoittumista arjen kiireeseen. He kaipaavat rauhallista käsittelyä, jossa saattavat rentoutua ja levätä hetken. Osalle  vastaavasti hieronta saattaa olla viikon ainoa hetki kun paikalla on kuuntelija, jolle voi purkaa mieltään. On myös niitä, jotka hakevat käsittelystä enemmän vaikutuksia ja tehoja. Tällöin lihakset halutaan saada palautumaan kovan harjoituksen, harjoitusjakson tai kilpailun jälkeen. Urheilijoilla saattaa olla täysin päinvastainen tilanne – keho halutaankin herkistää iskuun ennen tärkeää kilpailua. Tällöin käytettävät tekniikat ovat enemmän hermostoa ja lihaksia herätteleviä kuin rentouttavia. Tästä syystä hierojan on tärkeä kuunnella asiakastaan, ja toimia juuri hänelle sopivalla tavalla.

Hyviä vaikutuksia hieronnasta

Hieronta ei sovi kaikille. Mutta niille kenelle se sopii, voi apu vaivoihin olla merkittävää. Hieronnalla pystymme vaikuttamaan lähinnä pehmytkudoksiin, joten jos ongelmat johtuvat luisista rakenteista (esim. selän rakenteellinen skolioosi) tai hermostollisista seikoista, on syytä kääntyä fysioterapeutin tai muun ammattihenkilön puoleen. Hieronnan hyvistä vaikutuksista mainittakoon erityinen kokemus asiakkaasta, jonka vuosia kestänyt tinnitus saatiin kokonaan loppumaan niskan ja kaulan aluetta käsittelemällä. Hänen tapauksessaan korvien soimiseen ei liittynyt kuulovaurioita, joten päätimme rohkeasti kokeilla jospa hieronnasta olisi apua. Tällä kertaa apu onneksemme löytyi. Tämä asiakaskohtaaminen sai minut vakuuttuneeksi siitä, että oikealla tiellä ollaan.

Muistakaa antaa kehollenne lepoa ja huoltoa treenien lomassa!

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Niina Aaltonen Ryhmäliikuntaohjaaja

Liikunnanohjaaja (AMK) & koulutettu hieroja. Opintoja myös liikuntalääketieteestä, valmennuksesta ja fysioterapiasta. Foreverillä ohjaan ryhmäliikuntaa, ja harrastan vapaa-ajalla judoa, nyrkkeilyä ja luonnossa liikkumista.