Lomat ovat ohitse ja ihana arki on taas täällä. Arjesta löytyy paljon hyvää, jos osaa vain katsoa asiaa oikein. Yksi positiivinen puoli arjessa on ainakin arkiliikunta. Lomalla tulee löhöiltyä herkemmin ja tavallinen arkiliikunta jää usein vähemmälle. Arjessa puolestaan suurin osa meidän liikunnasta kertyy päivän askareiden yhteydessä arkiliikuntana. Arkiliikunta auttaa meitä jaksamaan ja antaa arkeen voimaa. Älä siis harmittele, vaikka lomat ovat nyt ohitse. Liikunta saa mielesi piristymään nopeammin kuin huomaatkaan.

Arkeen voimaa arkiliikunnalla

Arkiliikunta ihan oikeasti auttaa jaksamaan. Oletko miettinyt koskaan, miten paljon saisit huomaamattasi liikuntaa, lisäämällä liikuntamääriäsi? Arkiliikunta on hyvä tapa kohottaa kuntoa ja saada keho, sekä mieli voimaan paremmin. Kuntoiluksi lasketaan kaikenlainen päivän mittaan tapahtuva liikkuminen ja liikehtiminen. Se on sitä liikkumista, mikä ei ole varsinaista vapaa-ajan liikuntaa. Arkiliikuntaa voidaan kutsua myös nimellä perus- ja hyötyliikunta.

Vaikka tavoitteellinen liikuntasuoritus ei tuntuisi sinusta hyvältä, on arkiliikunnasta helppo pitää. Puoli tuntia reipasta kuntoilua päivittäin, parantaa tutkitusti kestävyyskuntoa ja auttaa painonhallinnassa. Säännöllisellä arkiliikunnalla on paljon muitakin hyötyjä – monien sairauksien, kuten diabeteksen, korkean verenpaineen ja jopa ylipainon vaarat laskevat selvästi. Arkiliikunta auttaa ehkäisemään myös masennusta sekä ahdistusta tehokkaasti.

Lue myös: tutkimus – jo tunti liikuntaa viikossa suojelee masennukselta

Arkiliikuntaa on hyvä sijoittaa työpäivän väliinkin. Kävele työpaikan rappuset tai jää bussista paria pysäkkiä aikaisemmin ja kävele loppumatka. Suuntaa kävellen työkaverille toimittamaan asiasi, sähköpostin lähettämisen sijasta. Työpäivien väliin, voit ajoittaa myös pienen taukojumpan työkavereiden kanssa.

Älä anna arkeen paluun lannistaa. Arkiliikunta auttaa jaksamaan!

Valitse oma arkiliikuntasi

Arkiliikunnan kesto ja tehokkuus voi olla monenlaista. Joskus arkiliikunnan suorittaminen kestää kerrallaan vain 10 minuuttia ja joskus jopa 60 minuuttia. Tärkeintä olisi, että hyötyliikunta on säännöllistä ja sitä tulisi sinulle päivittäin vähintään puolituntia. Arkiliikuntaa ja sen tarvetta voi täyttää päivän mittaan monesta eri palasesta tai suorittaa sen yhdellä kerralla, esimerkiksi pidemmällä pyörälenkillä työpaikalle ja takaisin.

Arkiliikuntaa on…

  • Siivoaminen
  • pyöräily työpaikalle, harrastuksiin tai kauppaan
  • kävely koiran kanssa tai muuten
  • lumen luonti
  • lehtien haravointi
  • halon hakkuu
  • lapsen kanssa liikunnallinen leikkiminen
  • portaiden nouseminen
  • maton tamppaaminen
  • imurointi
  • kauppakassien kantaminen
  • marjastus
  • auton huolto
  • lattian peseminen

ja paljon paljon muuta…

Arkiliikunnan avulla voimme fyysisesti ja henkisesti paremmin. Toivottavasti olet jo valmis hyppäämään arjen pyörteisiin ja nauttimaan liikunnan tuomista hyödyistä!

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit