Kesällä liikunnan harrastaminen monipuolistuu kuin itsestään ja aurinkoinen sää kutsuu lenkkipoluille. Myös kokkailu on mukava siirtää keittiöstä ulkoilmaan ja grillit käyvät kuumana lähes päivittäin useammissa talouksissa. Rasvaiset grilliherkut luovat kuitenkin ikävän varjon lisääntyneen liikkunnan ylle ja syksyllä suurempi takapuoli ei välttämättä ole tehokkaan treenin tulos.

Grilliruoasta voi kuitenkin tehdä kevyempää lisäämällä kasviksia tuttuihin grilliherkkuihin. Hyviä kevyitä grillattavia ovat esimerkiksi kasvikset, juurekset, kana, kala ja äyriäiset. Valmiit marinadit ja rasvaiset kastikkeet kannattaa korvata itsetehdyillä marinadeilla. Oliiviöljypohjaisiin marinaideihin voi lisätä muun muassa yrttejä, valkosipulia, suolaa, pippuria ja sitruunaa tai limeä. Myös jogurttipohjaiset kastikkeet sopivat erinomaisesti grillattavien ruokien lisukkeeksi.

Lue myös: Mitä jos tänä kesänä paino ei nousisi?

Väriä grilliin

Vartaat on helppo tapa lisätä kasvisten käyttöä grillauksessa. Mitä värikkäämpi varras sen parempi. Vartaisiin voi käyttää esimerkiksi eri värisiä paprikoita, kesäkurpitsaa, munakoisoa, sieniä, katkarapuja, kanaa ja tofua. Vain mielikuvitus on rajana.

Vartaissa kesäkurpitsaa, punaista, vihreää ja keltaista paprikaa sekä maustettua tofua, Vartaiden päällä basilika-valkosipuli-oliiviöljy -marinadia.

Folionyytit ovat grilliruoan aatelia. Nyytteihin voi lisätä lähestulkoon mitä vain ja ne kypsyvät kuin itsestään. Kevyemmän nyytin voi tehdä kasviksista sekä juureksista. Juurekset sopivat hienosti grilliin. Ne täytyy kuitenkin esikypsentää ennen grillausta.

Tuhdimman nyytin voi tehdä kasviksista, kalasta ja perunasta. Lisämakua nyytteihin saa erilaisilla juustoilla kuten koskenlaskijalla ja sinihomejuustomuruilla. Niitä kannattaa kuitenkin käyttää maltilla. Nyytteihin vain loraus oliiviöljyä sekä ripaus suolaa ja pippuria ja kokonainen ateria on valmis.

Nyytissä kesäkurpitsaa, kirsikkatomaattia, kesäsipulia varsineen, punaista ja keltaista paprikaa, lämminsavukirjolohta, hieman sinihomejuustomurua sekä oliiviöljyä, suolaa ja pippuria.

 

 

Nyytissä kesäkurpitsaa, punaista, keltaista ja vihreää paprikaa, kesäsipulia varsineen, maustettua Mifu-juustoa, oliiviöljyä, suolaa ja pippuria.

 

Parsa on herkullista grillattuna. Parsatangot huuhdellaan sekä kuivataan huolellisesti ja tyvestä leikataan puiseva osa pois. Parsat käännellään tilkassa oliiviöljyä. Parsat kannattaa jättää napakoiksi, joten niistä muodostuu nopeasti grillaajan suosikki helpon ja nopean valmistuksen vuoksi. Muutama minuutti grillissä ja valmista tuli.

 Grillattua parsaa valkosipuli-basilika-oliiviöljy -marinadissa.

Pekoniin käärityt, koskenlaskijalla täytetyt herkkusienet ovat usean grillaajan suosikki. Pekonin voi kuitenkin korvata välillä esimerkiksi ohuella siivulla kesäkurpitsaa. Siivu kannattaa sivellä oliiviöljyllä, jotta se ei kärähdä grillissä. Porkkana on myös oiva lisuke grilliin.

Ohueen kesäkurpitsasiivun käärityt koskenlaskijalla täytetyt herkkusienet ja grillatut porkkanatikut.

 

Grillata voi myös kevyemmin, mausta ei tarvitse tinkiä. Muistaa vain valita paljon väriä ostoskärryyn!

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit