Pasta on monen herkkuruokaa, mutta kaloreiden ja runsaan hiilihydraattimäärän takia, se saattaa olla joutunut sinunkin mustalle listallesi. Viime aikoina suosiota ovatkin saavuttaneet pastan erilaiset vihannesversiot. Tätä kevyttä ja terveellistä vihannespastaa voi syödä hyvällä omallatunnolla vaikka kuinka paljon. Vaikka pastansyömistä ei tarvitse lopettaa kokonaan, kokeile miltä tuntuu, jos vaihdat edes osan pasta-aterioista kasvisversioksi!

Erityisesti kesäkurpitsa on oiva vaihtoehto pastalle. Kuorimaveitsellä kesäkurpitsasta saa kätevästi höylättyä ohutta nauhamaista ”pastaa”. Myös erilaiset vihannessorvit ovat käteviä, sillä niillä saa vaivattomasti spagettimaista nauhaa kesäkurpitsasta sekä muista vihanneksista. Vihannessorveja löytyy kaupoista monenlaisia, myös edullisia vaihtoehtoja. Lisätietoja erilaisista vihannessorveista löydät esimerkiksi  tästä HS:n vertailusta.

Vihannespastan voi toteuttaa joko lämpimänä tai täysin raakana. Jos valitset lämpimän version, käytä kesäkurpitsaa pannulla hetken, n. 1–2 minuutin ajan. Kastikkeeksi voit valmistaa perinteisiä lämpimiä pastakastikkeita tai kokeilla esim. vegaanista avokadopestoa. Ohjeita löytyy moneen makuun!

Resepti: Avokadopesto kesäkurpitsapastalle

  • 1 avokado
  • n. 2 dl tuoretta basilikaa
  • ½ dl pinjansiemeniä
  • 2 valkosipulin kynttä (tai makusi mukaan)
  • 1 sitruunan mehu
  • 2 rkl oliiviöljyä
  • suolaa ja pippuria maun mukaan

Sekoita kaikki ainekset tehosekoittimessa tasaiseksi. Lisää vettä, jos pesto tuntuu liian paksulta. Nauti joko raa’an tai kypsennetyn kesäkurpitsaspagetin kanssa!

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit