Jalkatreeni salilla on varsinkin naisten keskuudessa kasvattanut suosiotaan. Lihaksikkaat jalat ja pyöreä peppu on monen treeniohjelmassa ykkösenä. Jalkatreeniä voi tehdä monin eri tavoin. Kauniin muotoisiin reisiin ja peppuun ei välttämättä tarvita raskaita painoja, myös kevyemmät vastukset riittävät. Salilla on kuitenkin helpompi saada tehokkaampi treeni jaloille erilaisilla laitteilla tai vapaapainoilla. Painoja voi lisätä sitä mukaan, kun kehityt.

Lue myös: Lantionnosto, tehokas treeni pakaralle ja Treeniohjelma: tehokas pakaratreeni

Jalkatreenillä alavartaloon voimaa

Jalkoja treenatessa on hyvä muistaa, että treenaa tasaisesti niissä olevia isoja lihasryhmiä. Tehokas jalkatreeni salilla on mahdollista tehdä joko vapaapainoilla tai laitteilla, riippuen salin varustelusta. Muista lämmittellä hyvin koko kroppa ennen lihaskuntotreeniä. Juokse juoksumatolla, polje kuntopyörää tai tee joitakin sykettä nostavia sarjoja lattialla.

Varmista tekniikat aina ammattilaiselta, jotta säästyt loukkaantumisilta ja tekemäsi liikkeet ovat mahdollisimman tehokkaita. Erityisesti jos harjoittelet vapaapainoilla, niin harjoittele liikkeiden liikeradat tarkasti läpi. Voit tehdä liikkeet esimerkiksi kolmen sarjoissa ja 12-15 toistoilla. Jos teet raskaammilla painoilla, toistokerrat luonnollisesti vähenevät.

  • Maastaveto eli mave on huippuliike jaloille. Samalla myös pakarat, selkä- ja vatsalihakset saavat treeniä. Tämän liikkeen voit tehdä salilla kuin salilla. Tarvitset vain tangon ja levypainot. Maastaveto on sekä tehokas että turvallinen tehdä yksin. Et tarvitse varmistajaa. Keskity tekemään liike oikein. Ota hartialevyinen asento, keskivartalo tiukkana, hartiat takana, polvet hieman koukussa ja paino kantapäillä. Hidas taivutus kohti lattiaa, selkä suorana, tanko lähellä vartaloa. Vie tanko niin alas kuin pystyt ja palaa takaisin ylös. Purista pakaralihasta.
  • Kyykyt ovat erittäin tehokasta treeniä jaloille. Voit tehdä kyykkyjä ilman painoja, käsipainojen kanssa tai tangon ja levypainojen kanssa. Kyykyissä kannattaa myös kiinnittää huomiota oikeaan tekniikkaan. Muista pitää keskivartalo tiukkana ja selkä suorana sekä hartiat takana. Kyykkää alas asti niin, että polvet ovat noin 90 asteen kulmassa. Aloittelevalle kyykkääjälle tämä voi olla aluksi hankalaa, joten tee liike niin pitkälle, että keskivartalo pysyy tiukkana. Muista myös pitää polvet ja jalkaterät suorassa linjassa.
  • Laitteissa tehtävät jalkalihasliikkeet, kuten jalkaprässi, etu- ja takareisilaitteet sekä reisien loitontajat ja sisentäjät ovat hyviä lisiä jalkatreeniin maastavedon ja kyykkyjen lisäksi. Laitteissa tehdyt liikkeet eivät kuitenkaan yllä edellämainittujen perusliikkeiden tasolle, jos haluat kehittää jalkalihaksia.

Tekniikka haltuun

Muista aloittaa jalkatreeni salilla kevyemmillä painoilla. Oikeaa tekniikkaa kannattaa hioa pelkällä tangolla ensin. Laitteissa on pienempi riski tehdä väärin kuin vapailla painoilla. Kun perustekniikat ovat hallussa, voit alkaa lisäämään painoja. Kokeile rohkeasti eri liikkeitä ja ylläty, kuinka suuria painoja jaksatkaan jalkalihaksilla nostaa. Mikäli mikä tahansa liike tuntuu polvissa, niin lopeta liikkeen tekeminen ja tarkista liikeradat uudestaan. Maastaveto ja kyykyt tekevät hyvää myös ryhdille. Kukapa ei haluaisi lihaksikkaan pakaran lisäksi, voimaa jalkoihin ja ylvästä ryhtiä!

Uutta: Nautilus Glute Drive -laite pakaratreeniin

Tämä uusi laite on kerännyt maailmalla niin paljon kehuja, että päätimme hankkia sellaisen jokaiselle kuntosalillemme (18 kappaletta)

– Pehmustettu vyötäröhihna mahdollistaa täydellisen mukavuuden. Ei enää lantiota painavaa tankoa!
– Kääntöpenkki tukee selkärankaa
– Helppokäyttöinen turva- ja vapautusmekanismi
– Sopii kaiken kokoisille käyttäjille

Laitteet saapuvat saleillemme maaliskuun aikana.

Nautilus Glute Drive toimitetaan kaikkiin toimipisteisiimme: 
– HELSINKI: Töölö, Herttoniemi, Myllypuro
– VANTAA: Hiekkaharju, Varisto
– ESPOO: Forever Matinkylä + FIT1 Matinkylä, Leppävaara, Espoon keskus
– Kerava
– Järvenpää
– Lahti
– Hämeenlinna
– Lappeenranta
– Tampere
– Turku
– Vaasa: FIT1 Klemetinkatu + FIT1 Sepänkyläntie

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit