Tervetuloa ihana arki! Syksyllä lähtee taas monella arkirutiinit käyntiin, kesä tuli vietettyä lähinnä grillin ääressä, ja liikuntaa tulee lisättyä kertaheitolla liikaa, jolloin into helposti myös uupuu muutamien viikkojen, tai kuukausien päästä. Arki rullaa, ja maanantaina odotetaan jo perjantaita.

Arjen perusrytmitys

Omana tavoitteenani on tehdä arjestani tänä syksynä sellaista, että loma ei ole ainoa hyvä asia, joka siintää siellä jossain tulevaisuudessa. Työkaluna tähän käytän arjen perusrytmitystä, ja viikkokohtaista ”lukujärjestystä”, jossa tietyt perusasiat pysyvät samoina viikosta toiseen.

Lihavoituna alla viikkorytmiini kuuluvat liikunnalliset osiot. Nautin nykyään terveysliikunnasta, sekä uusien asioiden oppimisesta. En treenaa ulkonäköseikkojen, tai isompien hauisten vuoksi, mutta jos kaiken tämän terveellisen ja mukavan liikkumisen lomassa kehossa tapahtuu positiivisia muutoksia, ovat ne tervetulleita.

Olkaa itsellenne arjessa armollisia, kuunnelkaa kehoanne, sekä mieltänne, ja yrittäkää ottaa kaikki hyvä irti tästä elämästä, sillä niitä on vain yksi!

Maanantai

  • maanantaina varaan aikaa rennolle aamiaiselle, ilman kiirettä, eli herään ajoissa ja käynnistän päivän rauhassa
  • jos pystyn vaikuttamaan, en varaa maanantaille mitään tärkeitä palavereita
  • suoritan ainoastaan perustyötehtävät, ja suunnittelen viikon työjärjestystä
  • treenaan ja huollan kehoa, kävelen tai lenkkeilen ja nautin ulkoilmasta
  • menen ajoissa nukkumaan, jotta olen täydessä iskussa tiistaina

Tiistai

  • uusien ideoiden ja luovuuden aika!
  • varaan tähän tärkeät tapaamiset, hoidan to do -listan hyvälle mallille
  • salitreeni / kovempitehoinen harjoitus
  • teen hyvää ruokaa illalla kotona

Keskiviikko

  • tämän päivän painan hommia, jatkan to do -listaa, teen pidemmän työpäivän hyvillä energioilla, ja koen että saan asioita hoidettua
  • rauhallinen kävely illalla + aikaisin nukkumaan

Torstai

  • käytännössä laskettelen kohti viikonloppua
  • hoidan jäljellä olevan to do -listan
  • varaan illaksi jonkun kivan harrastuksen (itsellä liikuntapainotteinen ehkä), kahvihetken ystävän kanssa, tai muuta mukavaa rentoa mutta kivaa puuhastelua

Perjantai

  • työn osalta saman kaltainen kuin maanantai
  • töiden jälkeen tuulettuminen kävelyllä / lenkillä fiiliksen mukaan
  • vaikka on käytännössä viikonloppu, varaan perjantait rennolle hengailulle, sillä energiatasot harvoin riittävät perjantaisin juhlimiseen tai sosiaaliseen kanssakäymiseen
    -> lupa käpertyä viltin alle, katsoa netflixiä ja mussuttaa irtokarkkeja!

Lauantai

  • iisin perjantain jäljiltä olen energiaa täynnä, joten aamupäivisin on usein parhaat treenit/ saan itsestäni eniten irti
  • treenin jälkeen on yleensä mahtava ja aikaansaanut olo, ja koko vapaapäivä vielä edessä
  • teen juuri sitä mitä huvittaa siinä hetkessä tehdä, nautin olemisesta, treffaan ystäviä ja perhettä

Sunnuntai

  • sunnuntai on toinen hyvän energian päivä treenille, pitkälle lenkille tms, jos lauantai ei ole venähtänyt pitkäksi
  • yleensä jätän sunnuntain ilman suunnitelmia, ja jos niitä ilmaantuu, toteutan parhaimmat
  • käyn kaupassa ja valmistelen viikon eväät töihin

 

Terkuin,

lomalla hyvin levännyt haihattelija 😉

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Laura Tiainen Personal trainer

Liikunnanohjaaja AMK, suuntautuminen valmennukseen. Personal trainerina Forever Hiekkaharjussa. Liikunta ja urheilu on ollut elämäntapa pienestä pitäen. Olen kilpaillut taitoluistelussa yksinluistelun puolella ja kiertänyt maailmaa ammattilaisena Disney On Ice jääshowssa. Lajitaustasta huolimatta kokonaisvaltainen hyvinvointi ja terveysliikunnan parissa työskentely on se juttu.