Istumatyö on haitallista terveydelle, sen varmasti kaikki jo tietävät. Istumatyön vaaroista ainakin varoitellaan usein. Silti istumatyötä tekevä ei aina kuitenkaan ota varoituksia tosissaan. Tuntien istuminen liikahtamatta työpisteeellä on oikeasti haitallista pitkällä juoksulla. Taukojumppa on istumatyötä tekevän paras ystävä!

Taukojumppa auttaa ylläpitämään virkeyttä ja välttämään liiallisen istumisen haittoja

Taukojumppa kannattaa

Jos siis istut päätteen ääressä päivät pitkät, on tärkeää, että otat taukojumpat päivän ohjelmaan. Onko sinulla mahdollisuutta tehdä töitä korkeamman pöydän ääressä seisten? Korkeutta säädettävä pöytä on todella hyvä keino ehkäistä istumistyöstä aiheutuvia haittoja. Säädettäviä pöytiä ei kuitenkaan löydy kaikista toimistoista. Säännöllinen taukojumppa on tällöin paikallaan, jos sinulla ei ole mahdollisuutta seistä pöytäsi ääressä.

Yritykset, joissa tehdään toimistotyötä, ovat heränneet istumatyöstä johtuviin ongelmiin. Istumatyö näkyy muun muassa kasvavina sairauspoissaoloina. Toimistojumppa ei ole enää vieras asia varsinkaan suurissa yrityksissä.

Istumatyön haitat

  • Rasva- ja sokeriaineenvaihdunnan häiriintyminen ja hidastuminen
  • Suuret lihasryhmät ovat lepotilassa
  • Häiriöt verenkierrossa
  • Huono ryhti, selkäkivut ja jumiutuneet lihakset

Keinot istumatyöstä aiheutuvien haittojen ehkäisemiseksi

Taukojumppa kannattaa tehdä puolen tunnin välein. Nouse tuolistasi ylös, venyttele ja tee lihaksia pumppaavia liikkeitä. Jos sinulla on oma toimistohuone tai paikka, jossa voit säilyttää keppiä, on keppi hyvä apuväline tehdä kehoa avaavia liikkeitä. Jo pienikin verryttely tekee hyvää koko keholle ja mielelle.

Niska ja selkä ovat usein suurimmassa vaarassa jumiutua, tämä aiheuttaa päänsärkyä ja migreeniä. Keskity varsinkin niskan ja selän avaamiseen. Jos sinulla on mahdollisuus käydä haukkaamassa happea ulkona, on se aina parempi. Taukojumppa auttaa pitämään kehon vetreänä ja ehkäisee pitkäaikaisen istumisen haittoja.

Taukojumppa auttaa välttämään liiallisen istumisen haittoja

Tehokas keppijumppa taukojumpaksi

Keppinä voit käyttää joko jumppakeppiä tai vaikka harjanvartta.

  • Hyvää huomenta -liike keppi niskan takana: laskeudu hallitusti alas siihen asti, että olet suorassa kulmassa. Selkä pysyy suorana koko liikkeen ajan. Palaa hitaasti takaisin ylös.
  • Lapamuljautus: ota leveä ote kepistä ja lähde viemään keppiä varovasti edestä alhaalta ylös ja taakse alas. Palauta takaisin. Mitä leveämpi ote, sen helpompi viedä kädet taakse.
  • Ylävartalon kierto: nosta keppi vaakatasoon hartioiden eteen. Kierrä keppiä puolelta toiselle niin, että vatsa pysyy tiukkana ja vain yläselkä kiertyy.
  • Taivutukset sivuille: keppi ylhäällä suorilla käsillä: hallittu taivutus molemmille sivuille, keskivartalo hiukan jännittyneenä, lantion pysyessä paikallaan.
  • Kyykyt (askel- tai tavallinen kyykky) keppi niskan takana.

Tehokas keppijumppa ei tarvitse olla pitkäkestoinen. Jo muutamalla liikkeellä saat veren taas kiertämään ja kehon vetreäksi. Muista venytellä välillä myös lonkankoukistajat, koska istuma-asento jäykistää niitä. Jumiutuneet lonkankoukistajat aiheuttavat yllättäviäkin vaivoja koko keholle. Moni saattaa yllättyä, että jokin selkä- tai alaraajavaiva, johtuukin jumissa olevista lonkankoukistajista.

Jos teillä ei vielä toimistossa jumpata, kannattaa ottaa koko toimiston väki mukaan. Porukassa taukojumppa on hauskempaa ja vahvistaa näin myös työilmapiiriä, poissaolot vähenevät ja energiatasot nousevat jokaisella! Ota huomioon myös eri liikkeet kuntosalilla, jotka ovat hyödyllisiä varsinkin toimistotyötä tekevälle!

Foreverilta lisää energiaa arkeen

Säännöllinen liikunta ja lihaskuntoharjoittelu tuo rutkasti lisää energiaa arjen pyörittämiseen. Kokeile palveluitamme 3 päivää maksutta!

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit
image description

Kokeile 3 päivää

Kokeile kuntosalia ja ryhmäliikuntaa kolme päivää veloituksetta. Yhteydenotto ei sido sinua mihinkään.

Nimi
Etunimi:
Sukunimi:

Puhelin

Sähköposti

Kyllä, haluan hyvinvointivinkkejä ja tietoja tarjouksista sähköpostitse. Viestejä noin yksi viikossa, uutiskirjeet voi perua milloin tahansa.

Keskus

Haluatko tutustua LITE-saliin (FIT1 Espoo, Vaasa tai Forever Tampere)? Tutustu tästä.