Lihaton lokakuu on täällä taas. Se on Docventuresin 2013 vuonna lanseeraama lihaton kuukausi. Sen ideana siis on olla syömättä lihaa, tai syödä sitä edes vähemmän.

Ruoka on merkittävä ilmastovalinta. Ruuan osuus kulutuksemme ilmastovaikutuksesta on noin viidennes. Ilmastoa kuormittaa erityisesti naudanlihan tuotanto. Jopa 30 prosenttia maailman viljelysmaasta käytetään eläinrehun tuotantoon. Jos lihaa ja muita eläinperäisiä tuotteita syötäisiin vähemmän, niin maata säästyisi muuhun käyttöön.

Noin 70 prosenttia maailman tuottavasta maatalousmaasta käytetään eläinperäisten tuotteiden tuotantoon. Pääasiassa eläimille syötettävän rehun kasvattamiseen. Ruokaa riittäisi useammalle, jos osa viljelymaasta käytettäisiin kasvisravinnon tuottamiseen suoraan ihmisille.

Lihaton lokakuu ja säännöt

Lihaton lokakuu on loistava tapa aloittaa luonnonsuojelu pikkuhiljaa kokeilemalla. Näin jokainen voi löytää lihattomasta lokakuusta oman tapansa kokeilla syödä ekologisemmin.

Ensin voit miettiä, mikä on lähtötasosi ruuan kuluttajana. Seuraavaksi, mitä tasoa lähdet tavoittelemaan.

Tasoja lihattomalla lokakuulla on kolme.

  • Jos olet sekasyöjä, voit lähteä liikkeelle heikolla lähtötasolla. Eli silloin lokakuun ajan käytössäsi on kasvikset ja WWF:n kalaoppaan kalat.
  • Tasolla pescovege jätät myös kalan pois ruokavaliostasi.
  • Taso vege tarkoittaa, että kokeilet vegaanista ruokavaliota. Tämä on tasoista korkein.

Lihattomalle lokakuulle on luotu omia Facebook-ryhmiä ja sivustoja. Niihin voit liittyä ja hakea vertaistukea lihattomaan kuukauteesi. Lisää tietoa löydät myös WWF:än sivuilta.

lihaton lokakuu säännöt

Treenaa ja syö oikein lihattoman lokakuun ajan

Kasvisruokavalio ei sinällään muuta treeniäsi tai sen luonnetta mitenkään. Jos kuitenkin teet hurjan muutoksen ruokavalioosi, kannattaa ottaa aluksi varovaisemmin myös treenin suhteen. Katso rauhassa miten elimistösi reagoi lihattomuuteen ja liiku sen mukaisesti.

Mikäli jätät kalan pois ruokavaliostasi, huolehdi tärkeiden omega-3-rasvahapojen ja D-vitamiinin saannista. Proteiinia unohtamatta.

Jos taas jätät pois punaisen lihan, lisää kreatiinia purkista. Voit lisätä kreatiinia ja muita ravintolisäjauheita vaikkapa mehukeittoon. Jotta jaksat treenata hyvin, älä unohda myöskään hiilareita. Ne ovat jaksamisen kannalta tärkeitä.

lihaton lokakuu

Lihan voit korvata esimerkiksi seuraavilla tuotteilla:

  • Pavut
  • Herneet
  • Soijavalmisteet
  • Siemenet
  • Sienet
  • Kauravalmisteet

Ellet ole jo mukana, niin lähde rohkeasti kokeilemaan lihatonta lokakuuta. Kiperissä tilanteissa voit aina kääntyä oman kuntoklubisi henkilökunnan puoleen. Heiltä voit myös kysyä apua niin ravitsemukseen kuin kuntoiluun liittyvissä asioissa.

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit