xxx

Vatsalihakset, vatsalihasliikkeet ja vatsalihasten treenaaminen herättävät jatkuvasti liikkujien keskuudessa kysymyksiä ja mielenkiintoa. Halutaan se kuuluisa six pac, ja kapeampi vyötärö.

Vatsalihakset koostuvat suorasta vatsalihaksesta, ulommista- ja sisemmistä vinoista vatsalihaksista, sekä poikittaisesta (”syvästä”) vatsalihaksesta.

Vatsalihakset kasvavat, kuten muutkin lihakset. Lisäpaino ja lyhemmät sarjat pätevät vatsalihasten kohdalla aivan kuten muussakin hypertrofisessa, lihasten kasvuun tähtäävässä harjoittelussa. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että vaikka keskivartalon lihaksisto olisi kuinka hyvässä tikissä, ei se välttämättä näy päälle, mikäli lihasten päällä on paljon muuta tavaraa (lue: rasvaa). Rasvaprosentti vaikuttaa siis yksilöllisesti ruutujen näkyvyyteen.

Vatsalihasliikkeissä itse liikettä tärkeämpää on miten liike suoritetaan, toisin sanoen oikeanlainen tekniikka ja hengitykset. Lisäksi vatsalihakset ovat mukana monissa liikkeissä tukemassa, ja harjaantuvat esimerkiksi maastavetojen ja kyykkyjen siivellä.

Korsetti kuntoon – tukea tekemiseen

LANKKU

Oikeanlainen asento on lankun a ja o. Itse tapaan ajatella vatsaa haitarina, jota sitten rutistetaan yhteen sekä ulos, että sisään hengitettäessä. Pää on lankussa selkärangan jatkeena, ja pään asento on yleensä hyvä, kun muodostuu pieni kaksoisleuka. Pieni tärinä vatsan seudulla kertoo poikittaisen vatsalihaksen aktivoitumisesta.

 

Vatsamakkarasta eroon – toimiva perusrutistus

(oikeasti pääset vatsamakkarasta eroon liikkumalla ylipäänsä, ja syömällä oikein, et millään yksittäisellä vatsalihasliikkeellä)
VATSARUTISTUS PUOLIPALLOLLA

Pidä vatsa koko liikkeen ajan pienessä jännityksessä, eli älä päästä ala-asennossakaan vatsalihaksia aivan rennoksi. Pyri pitämään niska selkärangan jatkeena, rentona.

 

Sivuläskille kyytiä – toimiva liike vinoille vatsalihaksille

(sivuläskitkin saavat oikeasti kyytiä liikunnan, sekä oikean ruokavalion avulla, ja vinojen vatsalihasten treenaaminen jopa leventää vyötäröä = urheilullinen keskivartalo)

KYLKIRUTISTUS SELIN MAKUULLA

 Pidä niska rentona, katse kohti kattoa. Selkä muutama sentti lattiasta.

 

Ja ei muuta kuin vatsareenit käyntiin ja biitsisäitä odottelemaan 😉

[likebtn theme="custom" lang="fi" show_dislike_label="1" icon_like_show="0" icon_dislike_show="0" tooltip_enabled="0" i18n_like="Kyllä" i18n_dislike="En" white_label="1" popup_disabled="1" counter_clickable="1" counter_zero_show="1" share_enabled="0"]
Tykätty [likebtn_likes] kertaa
image description
Laura Tiainen Personal trainer

Liikunnanohjaaja AMK, suuntautuminen valmennukseen. Personal trainerina Forever Hiekkaharjussa. Liikunta ja urheilu on ollut elämäntapa pienestä pitäen. Olen kilpaillut taitoluistelussa yksinluistelun puolella ja kiertänyt maailmaa ammattilaisena Disney On Ice jääshowssa. Lajitaustasta huolimatta kokonaisvaltainen hyvinvointi ja terveysliikunnan parissa työskentely on se juttu.