Syksy tuli, motivaatio meni. Kun illat ovat kylmempiä ja pimeämpiä, alkavat sohva ja karkkipussi taas houkutella. Meillä kotona puhuttiin monesti härkäviikoista, joilla siis tarkoitettiin usein juhlapyhien tai loman jälkeistä ryhtiliikettä. Silloin ei mässäilty ja yritettiin korjata ”jo tehtyä vahinkoa”.

Myöhemmin olen alkanut vastustamaan tällaista ajatusmallia. Jos kesä siis on kulunut enemmän herkutellen kuin urheillen, ei siitä kannata tuntea turhaan syyllisyyttä. Lue itsensä sättimisen korvaavia tekniikoita, joilla löydät tasapainon ja motivaation terveellisempiin elämäntapoihin:

Motivaatio kasvaa tekemällä

Kun huomaat, miten pienillä muutoksilla tulee parempi ja kevyempi olo, niin laihduttamisesta tulee heti palkitsevampaa. Jos rima on aluksi liian korkealla, tuntuu ettei mikään ole tarpeeksi, eikä laihduttamisessa pysty näkemään mitään positiivista. Aseta siis realistiset tavoitteet itsellesi.

Mieti netin- ja sosiaalisen median käyttöäsi

Millaisia tilejä seuraat somessa? Sosiaalisessa mediassa esitetty kuva ei vastaa todellisuutta, mutta monesti tulee sellainen olo, että kaikki muut ovat paremmassa kunnossa ja elävät terveellisemmin. On normaalia jättää treenit väliin tai syödä epäterveellisesti, vaikka sitä ei tuotaisikaan medioissa samalla tavalla esille. Seuraa mieluummin kanavia, jotka motivoivat ja auttavat sinua ylläpitämään positiivisen asenteen elämääsi kohtaan.

Älä mieti liikaa laihduttamista

Kiire on kaikille tuttua, eikä vapaa-aikaa pidä täyttää vain urheilulla tai ruokailujen suunnittelemisella. Aina sitä aikaa itselle ei edes tahdo löytyä niin paljoa. Laihduttamisen miettimisen sijaan on hyvä tehdä jotain sellaista, josta aidosti nauttii. Silloin monesti aika menee siivillä, eikä edes tee mieli miettiä ruokaa tai niitä tulevia liikuntasuorituksia, joista pitäisi suoriutua.

Merkkaa treenit kalenteriin

Varaa viikossa aikaa liikunnalle. Syksyllä uudet tunnit lähtevät rullaamaan ja monesti tunneilla aloitellaan vasta sarjoja, joten nyt on oikea aika kokeilla jotain uutta. Kun viikossa on tietty liikuntapäivä voi sitä ajatella samalla lailla rutiinina, kuin vaikka hampaidenpesua. Silloin ei ala oikeastaan edes miettiä, että tänään ei huvittaisi, kun urheilusta on jo tullut tapa.

Älä vain odota motivaatiota

Monesti lähteminen ei huvita. Kuitenkin liikunnan jälkeen tulee niin hyvä olo, että lähteminen on sen arvoista.

Keskity positiivisuuteen ja kiitä itseäsi

Ole tyytyväinen pieniinkin tekoihin, jotka edistävät terveyttäsi. Laihduttamisen näkeminen retkahduksina ja pakkokuureina tekee siitä ahdistavaa. Miksi miettiä asioita negatiivisen kautta? Jos käyt viikossa kerran liikkumassa ja syöt herkkuja vain lauantaina, on sekin jo kotiin päin. Ihan sama, mitkä ovat ne pienet teot, jotka toimivat juuri sinun kohdallasi. Ole iloinen pienistä onnistumisista!

 

Piditkö artikkelista?
Tykätty 6 kertaa
image description
Forever Forever-kuntoklubit
image description

Kokeile kolme päivää

Nimi
Etunimi:
Sukunimi:

Puhelin

Sähköposti

Keskus