LIITY JÄSENEKSI

Fill out my online form.

ANNA PALAUTETTA

Fill out my online form.
Sisäpyöräily

Maukas sisäpyöräily – nautittavaksi kaikilla aisteilla.

Sisäpyöräily, jota varsin yleisesti myös spinningiksi (vaikka se ”vain” yksi sisäpyöräilyn tuotemerkeistä onkin) kutsutaan, on liikuntalaji, joka jakaa mielipiteitä. On heitä, joiden mielestä sisäpyöräily on tylsää tyhjänjauhamista ja heitä, joiden mielestä kollektiivinen rangaistus nimeltä sisäpyöräily on olemassa ainoastaan siksi, että yksilö voisi löytää henkilökohtaisen infernonsa lisäksi ohjaajan kitarisat. Jotkut karttavat sisäpyöräilyä, koska sitä totisesti tehdään liian totisesti.

Vaan on myös heitä, joille sisäpyöräily maistuu. He ovat ehkä löytäneet sisäpyöräilystä makuvivahteita, joita muut eivät. Ehkäpä he ovat antautuneet näiden makujen vietäväksi ja antavat aistimusten viipyillä kehoissaan ja mielissään, joka palasta nauttien.

Olen ohjannut sisäpyöräilyä noin 15 vuotta ja viimeiset 12 vuotta nikkaroinut Flowride -nimisen sisäpyöräilyohjelmiston, nyttemmin -konseptin, parissa. Viimeisten vuosien aikana olen tajunnut (tai luulen tajunneeni) yhtä ja toista tästä itselleni rakkaasta lajista; mitä pidempään olen kammiossani tai tylsien ja infernojeni totisilla tapahtumapaikoilla työskennellyt, sitä kirkkaammaksi on minulle on valjennut se, että ohjaajana ja konseptinörttinä yksi keskeisimmistä pyrkimykseni on poistaa nuo kolme aiemmin mainittua negatiivista makuelämystä sisäpyöräilystä, ainakin niiltä lautasilta, joiden annoksiin voin itse vaikuttaa.

En edes yritä väittää, että sisäpyöräily sopii tai maistuu kaikille. Ei se sovi. Mutta hyvin monelle se sopii, niin fyysillisesti kuin hengellisestikin. Kuten vieraista mauistakin, myös sisäpyöräilystä voi oppia nauttimaan. Miten se sitten onnistuu? Oikeaa vastausta ei minulla ole, mutta sitä voi aina etsiä. Päätin lähestyä sisäpyöräilyn monivivahteista maailmaa (sillä sellainen se parhaimmillaan on) miltei kaikille tutun tuotteen, ruoan ja sen makujen avulla.

Ruoasta on löydettävissä ainakin viisi (5) perusmakua (makea, suolainen, hapan, karvas ja umami) joiden avulla voidaan tarkastella myös sisäpyöräilyharjoituksen tuntemuksia. Joten: käydäänpä maistelemaan, Bon Appétit.

spinning 2 light

Makea

Makeaa maistat ainakin sisäpyöräilytunnin päätteeksi. Se tunne, kun olet nauttinut kevyestä, mutta hikeä ja mukavan musan rytmittämää, helppoa liikettä sisältävästä harjoituksesta: pelkkää herkuttelua koko matka. Toisaalta, olet saattanut imeä mieleesi niin karvasta kuin hapantakin (esitellään myöhemmin) äärimmilleen vedetyn rasitustason ja tulisesti palavien jalkojen tuottaman, epätoivoisenkin rynnistyksen melskeessä. Sen jälkeinen endorfiinihumala tuntuu erityisen makealta, vai mitä? Onnistuminen niin pienissä kuin suurissakin ponnistuksissa maistuu aina makealta.

Suolainen

Sisäpyöräilyn suolaisuuden voit maistaa ihan konkreettisestikin. Ensimmäisen intervallin tai harjoitusosion jälkeisessä palautuksessa: lipaise kielelläsi ylähuultasi ja totea, että ”kyllä vauhtiin on näköjään päästy”. Suolaton sisäpyöräilytunti voi jättää vähän mauttoman fiiliksen. Sisäpyöräilytuntien suola löytyy musiikista, jonka tehtävä on maustaa sisäpyöräilytunnin eri vaiheet harjoituksen fyysisiin ja psyykkisiin tavoitteisiin sopiviksi. Lisämakua antavat tietysti ohjaaja ja tunnin rakenne, joka Flowride -tunneilla on vieläpä asetettu selvästi näkyville, jotta kokonaisuus olisi helpompi pureskella.

Hapan

Eihän sisäpyöräilykään pelkkää suolaista ja makeaa ole. Hapan kuten rahka (sellainen makeuttamaton), sitruuna tai etikka. Makuasia – yksi tykkää, toinen ei. Happamalta voi kyllä välillä tuntua lihaksissa. Se on sitä maitohappoa eli laktaattia, kuten valmennusvilhot sanovat. Laktaattia muodostuu lihaksessa, kun lihaksen työmäärä ja sitä kautta kehon rasitustaso nousee riittävän suureksi. Mikäli hapan ei ole sinun juttusi, keskitä sisäpyöräilysi kevyisiin harjoituksiin, kuten Flowride Groove, joissa pääset hikoilemaan ja nauttimaan liikunnan ilosta ilman maitohapon voimakasta muodostumista. Joskus pitää oikein vähän keskittyä, ettei keveän makea ajonautinto ala muuttua happamaksi. Keskiraskailla tunneilla, jollainen Flowride Cruiser on, voit puolestaan oikein leikitellä happamuuden määrällä ja silti pysyä koko ajan kiinni aktiivisessa tekemisessä, ilman äärimmäistä ponnistelua.

Karvas (kitkerä)

Kitkerä on ihmisen olo maksimikestävyystunnilla, kuten Flowride Radical, ohjaajan kertoessa tyynesti, että juuri kiskaisemasi, maksimisykettä silitellyt, seitinohutta metallinmakua nieluun saatellut ja neljännesgallonan hapanmaitoa reisiin annostellut kolmen minuutin maksimiveto ”oli ensimmäinen viidestä ja kohta mennään sitten ihan oikeasti…”. Toisaalta karvas on ihan tarpeellinen perusmaku, kunhan sitä tulee sopivina annoksina. Sitä paitsi: oluenkin hallitseva makuelementti on karvas ja kuka nyt pelkällä sidukalla pärjää?

Umami (täyteläinen, maukas tai ”lihaisa”)

Sisäpyöräilyn umami ei johdu keinotekoisista aromivahventeesta. Tunnin täyteläisyys muodostuu vahvasta kokonaisuudesta, jossa lihaisuus on kyllä konkreettisesti läsnä. Oman umamisi voit löytää, kun uskallat heittäytyä musiikin ja tunnelman vietäväksi, mutta toisaalta pidät ohjat ja kontrollin varmoin ottein itselläsi. Oletpa aloittelija, kokenut konkari tai jälleen kerran lajille yhden mahdollisuuden antava skeptikko, niin ole rohkea ja heittäydy ohjaajan, musiikin ja fyysisen suorittamisen täyteläiseen maailmaan. Mutta varo! Lopputuloksena saattaa olla koukuttavan maukas elämys.

Omien lempimakujesi löytäminen voi vaatia hieman kärsivällisyyttä ja rohkeutta ”maistella” erilaisia tunteja. Mikäli pysytyt olemaan avoin kokemuksille ja siirtymään liiallisesta ajattelusta riittävään tunneohjaukseen, saatat oppia pitämään useimmista sisäpyöräilyin mauista. Pikku vinkki: aloita makeasta ja siirry maku kerrallaan kohti kitkerää… hätäilemättä. Löydettyäsi omat sisäpyöräilyn perusmakusi voit alkaa etsiskellä lisää viinien makumaailmasta. Ei lopu maisteltava kesken.

Ja tiedätkö mitä? Tiedemiehet alkavat olla yksimielisiä siitä, että olemassa on myös kuudes (6.) ruoan perusmaku: kokumi. Kokumin maistat kävellessäsi hikisenä sekä ehkä erinomaisella tavalla väsyneenäkin sisäpyöräilytunnilta kohti suihkua ja tunnet, miten olet juuri antanut itsellesi aikaa keskittyä, heittäytyä ja nauttia omasta harjoituksestasi ja kaikesta mitä sen aikana olet saanut maistaa. Odottamassa saattaa olla vaikka maukas ateria, hyvät yöunet tai rentouttava hetki sinulle tärkeiden ihmisten seurassa. Kokumi = rikas maku.

Feel The Flow.

Viltsu Santala

Flowrider

www.flowride.fi

 

Kirjoitus on julkaistu Kauneus ja Terveys -lehden sivuilla alun perin 14.9.2015.

Piditkö artikkelista?

Äänet:5 (from 5 votes)



Jaa artikkeli

© 2013 Forever Kuntoklubi. Kaikki oikeudet pidätetään.Tietosuoja